اين روايات با نظر ابن عباس و ضحاك و عطا منطبق است نه با نظر ابنمسعود كه مدعی بوده است مقصود از زينت ظاهره جامه است . اساسا نظر ابن مسعود قابل توجيه نيست ، زيرا جامهای كه خود بخود آشكاراست جامه رواست نه جامه زير ، و در اين صورت معنی ندارد كه گفته شودزنان زينتهای خود را آشكار نكنند مگر جامه رو را . جامه رو قابل پوشاندننيست تا استثنا شود ، بر خلاف چيزهائی كه در كلمات ابن عباس و ضحاك وعطا است و در روايات شيعه اماميه آمده است . اينها اموری است كه قابلاين هست كه دستور پوشانيدن يا نپوشانيدن آنها داده شود . به هر حال اين روايات میفهماند كه برای زن پوشانيدن چهره و دستها تامچ واجب نيست ، حتی آشكار بودن آرايشهای عادی و معمولی كه در اينقسمتها وجود دارد نظير سرمه و خضاب كه معمولا زن از آنها خالی نيست وپاك كردن آنها يك عمل فوق العاده به شمار میرود نيز مانعی ندارد .اين مطلب را توضيح میدهيم كه ما اين مسأله را از نظر خودمان بيانمیكنيم و استنباط خودمان را ذكر مینمائيم ، و اما هر يك از آقايان وخانمها از هر كس كه تقليد میكنند عملا بايد تابع فتوای مرجع تقليد خودشانباشند . آنچه ما میگوئيم با فتوای بعضی از مراجع تقليد تطبيق میكند وممكن است با فتوای بعضی ديگر تطبيق نكند ( هر چند فتوای مخالفی وجودندارد ، هر چه هست به اصطلاح احتياط است نه فتوای صريح ) . غرض ما ازاين بحث اين است كه شما با متون اسلام از نزديك آشنا شويد و به منطق |