میشود ، و اما پوشانيدن ساير قسمتهای بدن عملا مورد ابتلا نبوده است و شكیدر عدم جواز آن وجود نداشته كه مورد سؤال واقع شود . ج - در مورد مملوك : " « لا بأس ان يری المملوك الشعر و الساق » " ( 1 ) يعنی جايز استكه غلام به مو و ساق خانمی كه مالك اوست نگاه كند . در روايت ديگر در مورد خواجگان ( كه ممكن است مملوك هم نباشند )سؤال شده است : " « محمد بن اسماعيل بن بزيع قال : سألت اباالحسن الرضا عليه السلامعن قناع الحرائر من الخصيان . فقال كانوا يدخلون علی بنات ابیالحسن عليهالسلام و لا يتقنعن . قلت : و كانوا احرارا ؟ قال : لا قلت : فالاحراريتقنع منهم ؟ قال : لا » ( 2 ) . محمد بن اسماعيل بن بزيع - كه او نيز از اكابر اصحاب حضرت رضا عليهالسلام است - میگويد : از حضرت رضا سؤال كردم كه آيا زنان آزاده ازخواجگان بايد سر بپوشند ؟ ( در مورد كنيزان مسلم است كه بر آنان پوشانيدن سر واجب نيست . لذاسؤال را مخصوص زنهای آزاد قرار داده است ) . در پاسخ فرمود : نه ، خواجگان بر دختران پدرم امام موسی بن جعفر عليهالسلام وارد میشدند و آنها هم روسری نداشتند . پرسيدم آيا آن خواجگان آزادبودند يا برده ؟ فرمود آزاد نبودند . پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 ، صفحه 29 و كافی جلد 5 صفحه . 531 2 - وسائل جلد 3 ، صفحه . 29 |