است . مخفی داشتن لباس رو ، به علت اينكه غير ممكن است ، احتياج بهاستثناء ندارد . گذشته از اينكه لباس را وقتی میتوان زينت محسوب كردكه قسمتی از بدن نمايان باشد . مثلا در مورد زنان بی پوشش میتوان گفت كهلباس آنها يكی از زينتهای آنهاست ، ولی اگر زن تمام بدن را با يكلباس سرتاسری بپوشاند چنين لباس زينت شمرده نمیشود . خلاصه اينكه ظهور آيه را در اينكه قسمتی از زينت بدن را استثناء میكندنمیتوان منكر شد ، و صراحت روايات هم ابدا قابل ترديد نيست .در مورد جمله دوم بايد گفت : آيه دلالت دارد كه پوشانيدن گريبان لازماست ، و چون در مقام بيان حد است اگر پوشانيدن چهره هم لازم بود ، بيانمیكرد . دقت فرمائيد ! " خمار = روسری " اساسا برای پوشانيدن سر وضع شدهاست . ذكر كلمه " خمر " در آيه میفهماند كه زن بايد روسری داشته باشد، و واضح است كه با روسری پوشانيدن ، مربوط به سر است ، و اما اينكهغير از سر آيا قسمت ديگری را هم بايد با روسری پوشانيد يا نه ؟ بستگی بهبيان آن دارد . و چون در آيه فقط زدن دو طرف روسری بر گريبان مطرح است، معلوم میشود كه همين مقدار واجب است . ممكن است كسی خيال كند معنی " و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن " اينستكه روسريهای را مانند پرده از جلو چهره آويزان كنند تا حدی كه روی گريبانو سينه را بپوشاند . ولی متأسفانه به هيچ وجه نمیتوان آيه را بدين معنی حمل |