عباسی و سلاطين عثمانی كه بيش از همه به اين عنوان شهرت دارند هيچكدامپيرو مذهب شيعه نبودهاند كه از قانون ازدواج موقت استفاده كرده باشند .سلاطين شيعه مذهب با آنكه ميتوانستهاند اين قانون را بهانه كار قراردهند هرگز بپايه خلفاء عباسی و سلاطين عثمانی نرسيدهاند . اين خود ميرساندكه اين ماجرا معلول اوضاع خاص اجتماعی ديگر است . آيا تشريع ازدواج موقت برای تأمين هوسرانی است ؟ اما بخش دوم - در هر چيزی اگر بشود ترديد كرد در اين جهت نميتوانترديد كرد كه اديان آسمانی عموما بر ضد هوسرانی و هواپرستی قيام كردهاند، تا آنجا كه در ميان پيروان غالب اديان ترك هوس رانی و هواپرستیبصورت تحمل رياضتهای شاقه درآمده است . يكی از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هواپرستی است . قرآن كريمهواپرستی را در رديف بت پرستی قرار داده است . در اسلام آدم " ذواق "يعنی كسی كه هدفش اينست كه زنان گوناگون را مورد كامجوئی و " چشش "قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است . ما آنجا كه راجع به طلاقبحث ميكنيم مدارك اسلامی اين مطلب را نقل خواهيم كرد . امتياز اسلام از برخی شرايع ديگر به اينست كه رياضت و رهبانيت رامردود ميشمارد ، نه اينكه هواپرستی را جايز و مباح ميداند . از نظر اسلامتمام غرائز اعم از جنسی و غيره بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعتاشباع و ارضاء گردد . اما اسلام اجازه نميدهد كه انسان آتش غرائز را دامنبزند و آنها را بشكل |