منتسكيو در روح القوانين صفحه 434 درباره تعدد زوجات ميگويد : "پادشاه مراكش در حرمسرای خود از تمام نژادها اعم از سفيد و زرد وسياهپوست زن دارد . اما اگر اين شخص دو برابر زنهای كنونی خود نيز زنداشته باشد باز هم خواهان زن تازه خواهد بود . زيرا شهوترانی مثل خست ولئامت است و هر چه شدت كرد زيادتر ميشود ، چنانكه تحصيل سيم و زر زيادباعث ازدياد حرص و آز ميگردد . تعدد زوجات رسم عشقبازی مستهجن ومخالف طبيعت ( همجنس بازی ) را نيز میآموزد و رائج ميكند . زيرا درعرصه شهوترانی هر عملی كه از حدود معين خارج گرديد ، باعث اعمال بیقاعده ميگردد . در اسلامبول وقتی كه شورشی در گرفت ، در حرمسرای يكحكمران ، حتی يك زن وجود نداشت ، چه آن حكمران با عشقبازيهای مخالفطبيعت روزگار خود را ميگذرانيد " . اين ايراد را از دو نظر بايد مورد بررسی قرار داد . يكی از اين نظر كهميگويند اخلاق پاك با اعمال شهوت منافات دارد و برای پاكی نفوس بايدشهوترا بحداقل ممكن تقليل داد . ديگر از نظر آن اصل روانی كه ميگويدمقتضای طبيعت آدمی اينست كه هر چه بيشتر با آن موافقت شود بيشتر طغيانمیكند و هر چه بيشتر با آن مخالفت شود آرام ميگيرد . اما از نظر اول بايد بگوئيم متأسفانه اين يك تلقين غلطی است كه اخلاقمسيحی كه بر پايه رياضت است و از اخلاق هندی و بودائی و كلبی متأثر است، القاء كرده است . اخلاق اسلامی بر اين پايه نيست . از نظر اسلام چنيننيست كه هر چه از شهوات |