نبايد از هدايت و رهبری اين مركب ، آنی غفلت كند . آنانكه همه ازتغييرات زمان دم میزنند و از هدايت و رهبری زمان غافلند نقش فعالانسان را فراموش كردهاند و مانند اسب سواری هستند كه خود را در اختياراسب قرار داده است . انطباق يا نسخ ؟ مطلب دومی كه لازم است در اينجا يادآوری كنم اينست كه بعضی از افراد، مشكل " اسلام و مقتضيات زمان " را با فورمول بسيار ساده و آسانی حلكردهاند . ميگويند دين اسلام يك دين جاودانی است و با هر عصر و زمانیقابل انطباق است . همينكه ميپرسيم كيفيت اين انطباق چگونه است ؟ وفرمول آن چيست ؟ ميگويند : اگر ديديم اوضاع زمان عوض شد فورا آن قوانينرا نسخ ميكنيم و قانون ديگر بجای آنها وضع ميكنيم ! نويسنده 40 پيشنهاد اين مشكل را بهمين صورت حل كرده است . ميگويدقوانين دنيوی اديان بايد حالت نرمش و انعطاف داشته و با پيشرفت علم ودانش و توسعه تمدن هماهنگ و سازگار باشد و اين قبيل نرمشها و انعطاف وقابل تطبيق باقتضای زمان بودن نه تنها بر خلاف تعاليم عاليه اسلام نيستبلكه مطابق روح آن ميباشد ( مجله زن روز شماره 90 صفحه 75 ) . نويسنده مزبور در قبل و بعد اين جملهها ميگويد چون مقتضيات زمان درتغيير استو هر زمانی قانون نوينی ايجاب ميكند و قوانين مدنی و اجتماعیاسلام متناسب است با زندگی ساده عرب جاهليت و غالبا عين رسوم و عاداتعرب جاهلی است و با زمان حاضر تطبيق نميكند ، پس بايد قوانين ديگریامروز بجای آنها |