صلاحيتدار گروهی از افراد بشر هستند كه دست در كار تنظيم اين اعلاميهبودهاند و امروز بر همه جهان سيادت و حكمرانی دارند . هر چند خودشان عملاچندان پابند مواد اين اعلاميه نيستند ، ديگران را نرسد در آنچه آنهامیگويند چون و چرا كنند . ولی ما بنام همان حقوق بشر برای خود حق چون وچرا قائل هستيم ، دستگاه با عظمت آفرينش را كه كتاب گويای الهی استيگانه مرجع صلاحيتدار میدانيم . من بار ديگر از خوانندگان محترم معذرت میخواهم از اينكه برخی مسائل رادر اين سلسله مقالات مطرح میكنم كه اندكی رنگ فلسفی دارد و خشك بنظرمیرسد و برای بعضی از خوانندگان محترم خستگی آور است ، خودم تا حد امكاناز طرح اينگونه مسائل اجتناب دارم ، ولی گاهی ارتباط مسائل حقوق زن بااين مسائل خشك فلسفی بقدری است كه بحث درباره آنها اجتناب ناپذيراست . رابطه حقوق طبيعی و هدفداری طبيعت از نظر ما حقوق طبيعی و فطری از آنجا پيدا شده كه دستگاه خلقت با روشنبينی و توجه بهدف موجودات را بسوی كمالاتی كه استعداد آنها را در وجودآنها نهفته است سوق میدهد . هر استعداد طبيعی مبنای يك " حق طبيعی " است و يك " سند طبيعی "برای آن بشمار میآيد . مثلا فرزند انسان حق درس خواندن و مدرسه رفتن دارد، اما بچه گوسفند چنين حقی ندارد . چرا ؟ برای اينكه استعداد درس خواندن و دانا شدن ، در فرزند |