عمل بخود ميگيرد كه آدمی خود را در اختيار دل قرار دهد و دل را در اختيارخواهشها و ميلها . دل و خواهشهای دل منطق و حساب بر نميدارد . آنجا كهپای انضباط و عدالت و انجام وظيفه بميان میآيد ، هوسرانی و هواپرستیبايد رخت بربندد . ازينرو بهيچوجه تعدد زوجات را در شرائط اسلامینمیتوان وسيلهای برای هوسرانی شناخت . كسانيكه تعدد زوجات را وسيله هوسرانی قرار دادهاند ، قانون اسلامی رابهانه برای يك عمل ناروا قرار دادهاند ، اجتماع حق دارد آنها را مؤاخذهو مجازات و اين بهانه را از دست آنها بگيرد . مسأله بيم از عدم عدالت انصاف بايد داد كه افرادی كه شرايط اسلامی را در تعدد زوجات كاملارعايت ميكنند بسيار كماند . در فقه اسلامی میگويند " اگر بيم داری كهاستعمال آب برای بدنت زيان دارد وضو نگير " " اگر بيم داری كه روزهبرايت زيان دارد روزه نگير " . اين دو دستور در فقه اسلامی رسيده است .شما افراد بسياری را میبينيد كه ميپرسند ميترسم آب برايم زيان داشتهباشد ، وضو بگيرم يا نگيرم ؟ . ميترسم روزه برايم ضرر داشته باشد ، روزهبگيرم يا نگيرم ؟ البته اين پرسشها پرسشهای درستی است . چنين اشخاصینبايد وضو بسازند و نبايد روزه بگيرند . ولی نص قرآن كريم است كه " اگر بيم داريد كه نتوانيد ميان زنان خودبه عدالت رفتار كنيد يك زن بيشتر نگيريد " . با اين حال آيا شما درعمر از يكنفر شنيدهايد كه بگويد میخواهم |