مثل اينست كه بگوئيم مجلسين تصويب كردهاند كه اگر گلابی را با سيبپيوند بزنند پيوندش ميگيرد و اگر با توت پيوند بزنند نمی گيرد .وقتی كه چنين اعلاميهای از طرف گروهی كه خود از متفكرين و فلاسفهبودهاند صادر میشود ملتها بايد آنرا در اختيار فلاسفه و مجتهدين حقوقخويش قرار دهند . اگر از نظر فلاسفه و متفكرين آن ملت مورد تأييد قرارگرفت همه افراد ملت موظفند آنها را بعنوان حقايقی فوق قانون رعايتكنند . قوه مقننه نيز موظف است قانونی بر خلاف آنها تصويب نكند .ملتهای ديگر تا وقتی كه از نظر خودشان ثابت و محقق نشده كه چنينحقوقی در طبيعت بهمين كيفيت وجود دارد ملزم نيستند آنها را رعايت كنندو از طرف ديگر اين مسائل جزء مسائل تجربی و آزمايشی نيست كه احتياجبوسائل و لابراتوار و غيره دارد و اين وسائل برای اروپائيان فراهم است وبرای ديگران نيست . شكافتن اتم نيست كه رموز و وسائلش در اختيار افرادمحدودی باشد ، فلسفه و منطق است ، ابزارش مغز و عقل و قوه استدلال است. اگر فرضا ملتهای ديگر مجبور باشند در فلسفه و منطق مقلد ديگران باشند ودر خود شايستگی تفكر فلسفی احساس نكنند ، ما ايرانيان نبايد اين چنينفكر كنيم . ما در گذشته شايستگی خود را بحد اعلی در بررسیهای منطقی وفلسفی نشان دادهايم . ما چرا در مسائل فلسفی مقلد ديگران باشيم ؟عجبا ، دانشمندان اسلامی آنجا كه پای اصل عدالت و حقوق ذاتی بشر بميانمیآيد آنقدر برايش اهميت قائل ميشوند كه بدون |