زوجات جزء حقوق مرد است و تعدد شوهر جزء حقوق زن . در صورتيكه تعددزوجات جزء حقوق زن است ، و تعدد شوهر نه جزء حقوق مرد است و نه جزءحقوق زن . هم بر خلاف مصالح و منافع مرد است و هم بر خلاف مصالح و منافعزن . ما بعدا ثابت خواهيم كرد كه قانون تعدد زوجات در اسلام بمنظوراحياء و احقاق حقوق زن وضع شده است و اگر بنا بود جانب مرد رعايت شود، اسلام همانكاری را ميكرد كه دنيای غرب كرده است ، بمرد حق استفاده وبهرهبرداری از زنان ديگر جز زن اول ميداد ولی هيچ تعهدی برای مرد بنفع زنو فرزندان او بعنوان همسر قانونی و فرزندان قانونی قائل نميشد .چند شوهری بنفع زن نبوده كه حقی از او سلب شده باشد . ميگويند ميخواهيم بمردان بفهمانيم كه عقايد آنها درباره زن آنچنانكهخود میپندارند محكم و تزلزل ناپذير نيست . از قضا آنچه ما میخواهيم همين است . ما در مقالات آينده مبنای نظراسلام را درباره تعدد زوجات خواهيم گفت . از اين نويسنده و هر صاحب نظرديگر ملتمسانه طلب ميكنيم ببينند و نظر بدهند كه آيا نظر اسلام مبتنی بريك اصل تزلزل ناپذير است يا نه ؟ من قول شرف ميدهم اگر كسی توانستخللی در مبنای نظر اسلامی راجع باين مسئله پيدا كند ، من از تمام گفتههایخود در زمينه حقوق زن صرفنظر ميكنم . |