تقليل شود با اخلاق سازگارتر است ( و اگر به حد صفر برسد صد درصد اخلاقیاست ) . از نظر اسلام ، اخلاق با افراط در شهوترانی ناسازگار است .برای اينكه بدانيم تعدد زوجات يك عمل افراطی است يا نه ، بايدببينيم آيا مرد بالطبع تك همسری است يا نه ؟ از مقاله 31 معلوم شد كهشايد امروز يك نفر هم پيدا نشود كه طبيعت مرد را محدود به تك همسریبداند و چند همسری را يك عمل انحرافی و افراطی بشناسد . بر عكس عقيدهبسياری اينست كه طبيعت مرد چند همسری است و تك همسری چيزی است نظيرتجرد كه بر خلاف طبيعت مرد است . اگر چه ما با آن نظر كه طبيعت مرد چند همسری است مخالفيم ، اما بااين نظر هم موافق نيستيم كه طبيعت مرد تك همسری است و چند همسری بر ضدطبيعت مرد است و نوعی انحراف و مخالف طبيعت است ، نظير همجنس بازی. كسانی مانند " منتسكيو " كه تعدد زوجات را مساوی با شهوت پرستیميدانند نظرشان به حرمسرا بازی است . خيال كردهاند كه اسلام با قانونتعدد زوجات خواسته است جواز حرمسرا برای خلفای عباسی و عثمانی و امثالآنها صادر كند . اسلام بيش از همه با آن كارها مخالف است . حدود وقيودی كه اسلام برای تعدد زوجات قائل است ، آزادی مرد هوسران را بكلی ازاو سلب ميكند . اما از نظر دوم - اين عقيده كه ميگويد " طبيعت آدمی هر اندازه ارضاشود بيشتر طغيان ميكند و هر اندازه مخالفت شود |