در فقه شيعه آمده است و قانون مدنی ما نيز عين آنرا بيان كرده است .بديهی است كه ما طرفدار اين قانون با اين خصوصيات هستيم ، و امااينكه مردم ما بنام اين قانون سوء استفادههائی كرده و ميكنند ، ربطیبقانون ندارد . لغو اين قانون ، جلوی آن سوء استفادهها را نميگيرد بلكهشكل آنها را عوض ميكند . بعلاوه صدها مفاسدی كه از خود لغو قانونبرميخيزد . ما نبايد آنجا كه انسانها را بايد اصلاح و آگاه كنيم بدليل عدم عرضه ولياقت در اصلاح انسانها مرتبا بجان مواد قانونی بيفتيم ، انسانها راتبرئه كنيم و قوانين را مسئول بدانيم . اكنون ببينيم با بودن ازدواج دائم ، چه ضرورتی هست كه قانونی بنامقانون ازدواج موقت بوده باشد ، آيا ازدواج موقت بقول نويسندگان زن روزبا حيثيت انسانی زن و با روح اعلاميه حقوق بشر منافات دارد ؟ آيا ازدواجموقت اگر هم لازم بوده است در دوران كهن لازم بوده است . اما زندگی وشرايط و اقتضای زمان حاضر با آن موافقت ندارد ؟ ما اين مطلب را تحت دو عنوان بررسی ميكنيم : الف - زندگی امروز و ازدواج موقت . ب - مفاسد و معايب ازدواج موقت . زندگی امروز و ازدواج موقت چنانكه قبلا دانستيم ، ازدواج دائم مسئوليت و تكليف بيشتری برای زوجينتوليد ميكند ، بهمين دليل پسر يا دختری نميتوان يافت كه از اول بلوغطبيعی كه تحت فشار غريزه قرار ميگيرد آماده ازدواج دائم باشد . خاصيتعصر جديد اين است كه فاصله بلوغ طبيعی را با بلوغ اجتماع و قدرت تشكيلعائله زيادتر كرده است . اگر در دوران ساده قديم يك پسر بچه در |