قرآن زن را همانگونه ديد كه در طبيعت هست . از اينرو هماهنگی كامل ميانفرمانهای قرآن و فرمانهای طبيعت برقرار است . زن در قرآن همان زن درطبيعت است . اين دو كتاب بزرگ الهی يكی تكوينی و ديگری تدوينی بايكديگر منطبقند . در اين سلسله مقالات اگر كار مفيد و تازهای صورت گرفتهباشد . توضيح اين انطباق و هماهنگی است . آنچه اكنون از نظر خواننده محترم میگذرد مجموع مقالاتی است كه بهمناسبت خاصی ، اين بنده در سالهای 45 - 46 در مجله زن روز تحت عنوان "زن در حقوق اسلامی " نشر داد و توجه فراوانی جلب كرد . برای افرادی كهسابقه كار را نمیدانند و در آن اوقات در جريان نبودند و اكنون میشنوندكه اين مقالات در آن مجله اولينبار نشر يافته است قطعا موجب شگفتیخواهد بود كه چگونه اين بنده آن مجله را برای اين سلسله مقالات انتخابكردم ؟ و چگونه آن مجله را برای اين سلسله مقالات انتخاب كردم ؟ و چگونهآن مجله حاضر شد بدون هيچ دخل و تصرفی اين مقالات را چاپ كند . از اينرولازم میدانم " شأن نزول " اين مقالات را بيان نمايم : در سال 45 تب تعويض قوانين مدنی در مورد حقوق خانوادگی ، در سطحمجلات ، خصوصا مجلات زنانه ، سخت بالا گرفت . و نظر به اينكه بسياری ازپيشنهادهائی كه میشد بر ضد نصوص مسلم قرآن بود ، طبعا ناراحتيهائی درميان مسلمانان ايران به وجود آورد . در اين ميان ، قاضی فقيد ابراهيممهدوی زنجانی ، عفی الله عنه ، بيش از همه گرد و خاك میكرد و حرارت بهخرج میداد . مشاراليه لايحهای در چهل ماده به همين منظور تنظيم كرد و درمجله فوق الذكر چاپ نمود . مجله مزبور نيز با چاپ صفحاتی جدول دار و بهاصطلاح آن روز " كوپن " ، از خوانندگان خود درباره چهل ماده پيشنهادینظر خواست . مشاراليه ضمنا وعده داد طی يك سلسله مقالات در مجله فوقالذكر ، به طور مستدل از چهل ماده پيشنهادی خود دفاع نمايد . مقارن اين ايام يكی از مقامات محترم و مشهور |