طبيعت تدابيری بكار برده شده كه طبيعتا انسان و بعضی حيوانات بسویزندگانی خانوادگی و تشكيل كانون خانوادگی و داشتن فرزند گرايش دارند .قرائن تاريخی دورهای را نشان نمیدهد كه در آن دوره انسان فاقد زندگیخانوادگی باشد ، يعنی زن و مرد منفرد از يكديگر زيست كنند و يا رابطهجنسی ميان افراد صورت اشتراكی و عمومی داشته باشد . زندگی قبائل وحشیعصر حاضر كه نمونهای از زندگانی بشر قديم بشمار ميرود نيز چنين نيست .زندگی بشر قديم خواه بصورت " مادر شاهی " و خواه بصورت " پدر شاهی" شكل خانوادگی داشته است . فرضيه چهار دوره در مسأله مالكيت اين حقيقت مورد قبول همگان واقع شده كه در ابتداصورت اشتراكی داشته است و اختصاص بعدا پيدا شده است . ولی در مسئلهجنسيت هرگز چنين مطلبی نيست . علت اينكه مالكيت در آغاز زندگی بشریجنبه اشتراكی داشته اينست كه در آنوقت اجتماع بشر قبيلهای بوده و صورتخانوادگی داشته است ، يعنی افراد قبيله كه با هم ميزيستهاند از عواطفخانوادگی بهرهمند بودهاند و بهمين جهت از لحاظ مالكيت وضع اشتراكیداشتهاند . در ادوار اوليه فرضا قانون و رسوم و عاداتی نبوده كه زن و مردرا در مقابل يكديگر مسئول قرار دهد . خود طبيعت و احساسات طبيعی آنها ،آنها را بوظائف و حقوقی مقيد ميكرده است و هرگز زندگی و آميزش جنسیبدون قيد و شرط نداشتهاند . همچنانكه حيواناتی كه بصورت " جفت "زندگی |