نبايد مانع استمتاع مرد بشود ولی میتواند بدون آنكه لطمهای به استمتاعمرد وارد آيد مانع حاملگی خود بشود و اين موضوع با وسائل ضد آبستنی امروزكاملا حل شده است . عليهذا اگر زوجين در ازدواج موقت مايل باشند توليد فرزند كنند ومسئوليت نگهداری و تربيت فرزند آتيه را بپذيرند توليد فرزند میكنند .بديهی است كه از نظر عاطفه طبيعی فرقی ميان فرزند زوجه دائم با زوجهموقت نيست و اگر فرضا پدر يا مادر از وظيفه خود امتناع كند قانون آنهارا مكلف و مجبور میكند همانگونه كه در صورت وقوع طلاق قانون بايد دخالتكند و مانع ضايع شدن حقوق فرزندان گردد و اگر مايل نباشند كه توليد فرزندنمايند و هدفشان از ازدواج موقت فقط تسكين غريزه است از بوجود آمدنفرزند جلوگيری ميكنند . همچنانكه ميدانيم كليسا جلوگيری از آبستنی را امر نامشروع ميداند ولیاز نظر اسلام اگر زوجين از اول مانع پيدايش فرزند بشوند مانعی ندارد امااگر نطفه منعقد شد و هسته اولی تكوين فرزند بوجود آمد اسلام بهيچوجه اجازهمعدوم كردن آن را نمیدهد . اينكه فقهای شيعه میگويند هدف ازدواج دائم توليد نسل است و هدفازدواج موقت ، استمتاع و تسكين غريزه است همين منظور را بيان میكنند . انتقادات نويسنده چهل پيشنهاد ، در شماره 87 مجله زن روز نكاح منقطع را مورد نقدقرار داده است . اولا ميگويد : " موضوع قانون نكاح يا ازدواج منقطع طوری ناراحت كنندهاست كه حتی نويسندگان قانون ازدواج نتوانستهاند در خصوص آن شرح و تفصيلبدهند . مثل اينكه از |