ديگران اولويت دارند . اين نص قرآن كريم است كه در آيه 35 از سورهالنساء ميفرمايد : « و ان خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من اهله و حكما من اهلها ، انيريدا اصلاحا يوفق الله بينهما ان الله كان عليما خبيرا ». يعنی اگر بيم آن داشته باشيد كه ميان زن و شوهر شكاف و جدائی بيفتد ،يك نفر داور از خاندان مرد و يك نفر داور از خاندان زن برانگيزيد ، اگرداوران نيت اصلاح داشته باشند خداوند ميان آنها توافق ايجاد ميكند ،خداوند دانا و مطلع است . صاحب تفسير كشاف در تفسير كلمه " حكم " میگويد : " ای رجلا مقنعا رضيا يصلح لحكومه العدل والاصلاح بينهما " . يعنی كسی كه بعنوان داور انتخاب ميشود ، بايد مورد اعتماد و داراینفوذ كلام و منطق نافذ بوده باشد ، پسنديده و شايسته برای داوری عادلانه وبرای اصلاح باشد . سپس ميگويد علت اينكه در درجه اول بايد داورها ازميان خاندان زوج و زوجه انتخاب شوند اينست كه نزديكان زوجين ازواقعيات جاری ميان آنها با خبرترند ، و هم علاقه آنها به اصلاح ، بواسطهخويشاوندی ، از بيگانه بيشتر است . بعلاوه زوجين اسرار دل خود را در حضورخويشاوند بهتر از بيگانه آشكار میكنند . اسراری را كه حاضر نيستند بهبيگانه بگويند به خويشاوندان میگويند . راجع باينكه آيا تشكيل حكميت واجب است يا مستحب ، ميان علما اختلافاست ، محققين عقيده دارند اين كار وظيفه حكومت است و واجب است .شهيد ثانی در مسالك صريحا فتوا ميدهد كه مسئله داوری بترتيبی كه گفته شدواجب و ضروری است و وظيفه حكام است كه همواره اينكار را بكنند . |