قرار داده است . پس مهر و نفقه است كه سهم الارث زن را تنزل داده است. ايراد غرب پرستان برخی از غرب پرستان وقتی كه در اين مسئله داد سخن ميدهند و نقص سهمالارث زن را يك وسيله تبليغ و هياهو عليه اسلام قرار ميدهند ، موضوع مهرو نفقه را پيش ميكشند ، ميگويند چه لزومی دارد كه ما سهم زن را در ارثاز سهم مرد كمتر قرار دهيم و آنگاه اين كمبود را بوسيله مهر و نفقه جبرانكنيم ؟ چرا چپ اندر قيچی كار كنيم و لقمه را از پشت گردن بدهان ببريم ؟از اول سهم الارث زن را معادل سهم الارث مرد قرار ميدهيم تا مجبور نشويمبا مهر و نفقه آن را جبران كنيم . اولا اين دايگان مهربانتر از مادر ، علت را بجای معلول ، و معلول رابجای علت گرفتهاند . اينها خيال كردهاند مهر و نفقه معلول وضع خاص ارثیزن است ، غافل از اينكه وضع خاص ارثی زن معلول مهر و نفقه است . ثانياگمان كردهاند آنچه در اينجا وجود دارد صرفا جنبه مالی و اقتصادی است .بديهی است اگر تنها جنبه مالی و اقتصادی مطرح بود دليلی نداشت كه مهر ونفقهای در كار باشد و يا سهم الارث زن و مرد تفاوت داشته باشد . چنانكهدر مقاله پيش گفتيم ، اسلام جهات زيادی را كه بعضی طبيعی و بعضی روانیاست در نظر گرفته است . از يكطرف احتياجات و گرفتاریهای زياد زن ازلحاظ توليد نسل در صورتيكه مرد طبعا از همه آنها آزاد است . از طرفديگر قدرت كمتر او از مرد در توليد و تحصيل ثروت ، و از جانب سوماستهلاك ثروت |