" پيشكش " تقديم پدر زن ميكرده است و رسم مهر از اينجا ناشی شده است. ميگويند - مرد از آنوقتی كه سيستم " مادر شاهی " را ساقط كرد و سيستم" پدر شاهی " را تأسيس نمود زن را در حكم برده و لااقل در حكم اجير ومزدور خويش قرار داد و به او بچشم يك ابزار اقتصادی كه احيانا شهوت اورا نيز تسكين میداد نگاه ميكرد . به زن استقلال اجتماعی و اقتصادی نمیداد. محصول كارها و زحمات زن متعلق بديگری يعنی پدر يا شوهر بود . زن حقنداشت به اراده خود شوهر انتخاب كند و به اراده خود و برای خود فعاليتاقتصادی و مالی داشته باشد و در حقيقت پولی كه مرد بعنوان مهر میداده ومخارجی كه بعنوان نفقه میكرده است در مقابل بهره اقتصادی بوده كه از زندر ايام زناشوئی ميبرده است . مهر در نظام حقوقی اسلام مرحله پنجمی هم هست كه جامعهشناسان و اظهار نظر كنندگان درباره آنسكوت میكنند ، در اين مرحله مرد هنگام ازدواج يك " پيشكشی " تقديمخود زن میكند و هيچيك از والدين حقی به آن پيشكشی ندارند ، زن در عيناينكه از مرد پيشكشی دريافت ميدارد استقلال اجتماعی و اقتصادی خود را حفظمیكند ، اولا به اراده خود شوهر انتخاب میكند نه به اراده پدر يا برادر ،ثانيا در مدتی كه در خانه پدر است ، همچنين در مدتی كه بخانه شوهر ميرودكسی حق ندارد او را بخدمت خود بگمارد و استثمار كند ، محصول كار وزحمتش بخودش تعلق دارد نه بديگری و در معاملات |