انسان هست ، اما در گوسفند نيست . دستگاه خلقت اين سند طلبكاری را در وجود انسان قرار داده و در وجودگوسفند قرار نداده است . همچنين است حق فكر كردن و رأی دادن و اراده آزاد داشتن . بعضی خيال میكنند فرضيه " حقوق طبيعی " و اينكه خلقت و آفرينشانسان را به نوعی از حقوق ممتاز ساخته است يك ادعای پوچ و خود خواهانهاست و بايد آنرا دور افكند ، هيچ فرقی ميان انسان و غير انسان از لحاظحقوق نيست . خير ، اينطور نيست . استعدادهای طبيعی مختلف است ، دستگاه خلقت هرنوعی از انواع موجودات را در مداری مخصوص بخود او قرار داده است وسعادت او را هم در اين قرار داده كه در مدار طبيعی خودش حركت كند .دستگاه آفرينش در اين كار خود هدف دارد و اين سندها را بصورت تصادف واز روی بی خبری و ناآگاهی بدست مخلوقات نداده است . در اين سلسلهمقالات توضيح بيشتر درباره اين مطلب ميسر نيست . ريشه و اساس حقوق خانوادگی را كه مسئله مورد بحث ماست ، مانند سايرحقوق طبيعی در طبيعت بايد جستجو كرد . از استعدادهای طبيعی زن و مرد وانواع سندهائيكه خلقت بدست آنها سپرده است میتوانيم بفهميم آيا زن ومرد دارای حقوق و تكاليف مشابهی هستند يا نه ؟ فراموش نكنيد ، همچنانكهدر مقالههای پيش گفتيم مسئله مورد بحث حقوق خانوادگی زن و مرد است نهتساوی حقوق آنها . |