كشتگاه آخرت است ) ، به تعبير اميرالمؤمنين ( ع ) " « مسجد أحباء الله، و مصلی ملائكة الله و مهبط وحی الله ، و متجر أولياء الله » " ( 1 )است ، كشتارگاه آخرت است ، مركز عبادت خداست ، محل هبوط و نزول وحیالهی است ، تجارتخانه اوليای خداست . همچو جايی را كه نمیشود گفت جایبی فايده و بی ارزشی است . دين با اين منطق عالی خود ارزش دنيا را از آنچه هست و همه میفهمندپايين نياورده ، ارزش معنويت و تقوی و فضيلت و حقوق اجتماعی را كهكمتر مردم به آن پی میبرند معرفی كرده و بالا برده است . پس بی ارزشیدنيا بی ارزشی مقايسهای است . بی ارزشی مقايسهای با محترم بودن حقوقمربوط به زندگی دنيا منافات ندارد ، بلكه عين احترام به حقوق است .همان طوری كه عرض كردم همين مقررات حقوقی محكم اسلام دليل است بر اينكهبی ارزشی دنيا بی ارزشی مقايسهای است ، اين اولا . منطق اجتماعی ثانيا در جواب آن سؤال عرض میكنم اسلام مگر نمیخواهد جامعه اسلامی باقیبماند ؟ البته واضح است كه میخواهد . حالا كه میخواهد باقی بماند مگرممكن است كه جامعهای بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آنجامعه محفوظ باشد باقی بماند ؟ مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود : "« الملك يبقی مع الكفر ، و لا يبقی مع الظلم » " ؟ يعنی اگر يك جامعه ،عادل و متعادل باشدپاورقی : . 1 نهج البلاغة ، حكمت . 126 |