رسيده ، میفهميم كه چه كلام پرارزشی است و چقدر اين سخن از زمان خودش ،بلكه از زمان سيد رضی ( ره ) كه سخنان علی ( ع ) را گردآوری كرد و به نامنهج البلاغه به صورت كتابی درآورد ، جلوتر و بالاتر است . هيچ ممكن نبوددر آن زمان ، خود سيد رضی كه جمع كننده اين كلمات است ، و حتی بوعلیسينا كه بزرگترين فيلسوف عصر گردآوری نهج البلاغه است ، بتواند همچوحقيقت اجتماعی عالی را بيان كند . فرق جود با احسان جود و احسان از لحاظ معنی نزديك به يكديگرند . در آيه قرآن كريم عدلقرين احسان ذكر شده " « إن الله يأمر بالعدل و الاحسان »" . اين سائلكه درباره عدل و جود از اميرالمؤمنين ( ع ) سؤال كرده در حقيقت مثل ايناست كه پرسيده باشد اينكه قرآن میفرمايد : " « ان الله يأمر بالعدل والاحسان »" آيا عدل بهتر است يا احسان ؟ البته جود و احسان نزديك بهيكديگرند نه عين هم ، زيرا احسان اعم است از جود ، هم شامل بخششهای مالیاست و هم شامل ساير نيكی رساندنها . مثلا اگر شما دست عاجزی را بگيريد واو را از اين طرف خيابان به آن طرف خيابان ببريد جود نكردهايد ، احسانكردهايد ، و اگر جاهلی را تعليم يا گمراهی را ارشاد كنيد ، باز احسانكردهايد نه جود .عدالت ، فلسفه اجتماعی غرضم از نقل اين سؤال و جواب اين بود كه توجه پيدا شود كه علی مرتضی (ع ) به عدل از چه ديدهای مینگريسته ؟ آيا از جنبه فردی و شخصی نگاهمیكرده يا بيشتر به جنبه اجتماعی توجه داشته ؟ |