ديگر باطن نيست ، و هر باطنی غير خدا ديگر ظاهر نيست ، اما خدا در عينوحدت و بساطت ، هم باطن است و هم ظاهر . نه اينكه قسمتی از او ظاهراست و قسمتی باطن ، بلكه از همان حيثيت كه ظاهر است عينا باطن است واز همان حيثيت كه باطن است ، ظاهر است . منبع و سرچشمه اين حقيقت خود قرآن كريم است كه میفرمايد : " « هو اعول و الاخر و الظاهر و الباطن »" ( 1 ) ( اول و آخر خداست ، ظاهر و باطن هم خداست ) . و باز قرآن میفرمايد : " « أينما تولوا فثم وجه الله »" ( 2 ) . ( به هر طرف كه رو كنيد ، رو به خدا هستيد و روی خدا با شماست ) .رسول اكرم ( ص ) فرمود : اگر با ريسمانی به طبقه هفتم زمين هم فرورويد باز به سوی خدا رفتهايد . در حديث است كه جاثليقی ( عالمی از علمای مسيحی ) به اميرالمؤمنينعلی ( ع ) گفت : " أخبرنی عن وجه الرب " يعنی به من بگو چهره حق كهقرآن میگويد به هر طرف رو كنيد رو به خداييد و روی خدا با شماست يعنیچه ؟ روی خداوند كدام طرف است ؟ " « فدعا علی بنار و حطب فأضرمه » "علی ( ع ) دستور داد هيزم و آتش آوردند . هيزم پاورقی : . 1 حديد ، . 3 . 2 بقره ، . 115 |