متكفل روزی خداست ( 1 ) ، او هم روزی آفرين است و هم روزی رسان ، هيچجنبدهای نيست مگر آنكه خداوند رزق و روزی او را به عهده گرفته است ، واز طرفی رزق و روزی كه خداوند آن را به عهده گرفته و ضمانت كرده عبارتاست از سهم و نصيبی كه به مخلوقی بايد برسد تا بتواند به بقای خود ووجود خود ادامه دهد ، حقوق مردم هم اعم از هر نوع حقوقی بالاخره مربوطاست به همين سهمها و نصيبهايی كه بايد ببرند ، پس لزومی ندارد كه مادرباره مسائلی كه مربوط به ارزاق و سهميهها و نصيبهای مردم است و مربوطبه خداست فكر كنيم و تكليف معين كنيم ، بلكه حق نداريم در اين باره فكركنيم ، اين يك نوع دخالت كردن در كار خداوند و منافی با اصل توحيد است، كار خدا را بايد به خدا واگذار كرد ، كار ما توكل و اعتماد به رزاقيتخداوند ، و كار خدا روزی آفرينی و روزی رسانی است . در جواب اين شبهه عرض میكنيم كه ما اگر خدا را بشناسيم آن طور كهشايسته قدوسيت و كبريايی اوست و به اسماء حسنی و صفات عليای او آناندازه كه در توانائی ماست پی ببريم و او را طوری وصف نكنيم كه مخلوقیو عاجزی مثل خودمان را وصف میكنيم ، آن وقت میفهميم كه رزاقيت او وتكفل او روزی بندگان را ، منافات ندارد با اينكه ما مكلف باشيم دربارهحقوق و تكاليف خودمان و درباره عدالت و اينكه مقتضای عدالت چيست فكركنيم ، منافات ندارد كه در اين باره وظايفی داشته باشيم ، بر ما واجبباشد كه برای احقاق حقوق كوشش كنيم و اولين درجه كوشش همين پاورقی : . 1 " هو الرزاق ذو القوه المتين »" ( ذاريات ، 58 ) . ( " و ما من دابة فی اعرضإلا علی الله رزقها »" ( هود ، 6 ) . |