آيات كريمه قرآن بر اين مطلب دلالت میكند كه تنها آدم اول نيست كه بانفخه الهی آفريده شده است . داستان آدم در قرآن نكته عجيب اين است كه در قرآن كريم قضيه و داستان آدم ابوالبشر آمدهولی به عنوان يك تعليم ديگری نه به عنوان شهادت بر توحيد و اينكه بهدليل اينكه زندگی بشر به آنصورت آغاز شده پس به خدائی خدا اعتراف كنيد. البته قرآن كريم خلقت آدم را به كيفيت خاصی بيان فرموده كه كم و بيشمیدانيم و نظريههای ع لم الحيات هم به فرض اينكه به حد تحقيق رسيدهباشد و قانون اشتقاق انواع مسلم باشد ، دليلی در دست نيست كه ممكننيست يك انقلاب دفعی پيش آيد و يك جهش عظيم رخ دهد و در مدت كمیيك توده خاك به يك انسان سوی معتدل تبديل شود ، يعنی مراحلی كه بايددر طول قرنها و نسلها فراهم شود در تحت يك شرايط ديگر با سرعت فراهمگردد ، و حتی خلاف سنن جاريه كون هم نيست . در سنن كون ، با اختلافشرايط و احوال ، سرعت و بطؤ يك حركت تغيير میكند ، همان طوری كه مانعینيست ، برعكس ، حركتی را كندتر كنند نظير آنكه در شرايط معينی دورهكودكی و جوانی و پيری را طولانیتر كنند و خيلی هم طولانیتر كنند .به هر حال ، مقصود توضيح اين روش تعليماتی قرآن بود كه در مسأله توحيدبه موضوع آغاز حيات متمسك نشده و نگفته به دليل اينكه حيات و زندگیآغازی و شروعی دارد خواه آنكه از يك سلول آغاز شده باشد يا از يك موجودچند ميليون سلولی به اين |