« و طور سينين 0 و هذا البلد اعمين " ( 1 ) ، " و العاديات ضبحا 0فالموريات قدحا " ( 2 ) ، " و نفس و ما سواها 0 فألهمها فجورها وتقواها »" ( 3 ) . قرآن میفرمايد : " « ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت 0 فارجع البصر هل تری من فطور " ( 4 ) . اساسا بدبينی به خلقت و آفرينش و به گردش و نظام عالم با فلسفه اسلام، يعنی با هسته مركزی فلسفه اسلام كه توحيد است ، سازگار نيست . اينگونه نظريهها يا بايد بر ماترياليسم و ماديت و انكار مبدأ حق حكيم عادلمبتنی باشد ، و يا براساس ثنويت و دوگانگی وجود و هستی ، همان طوری كهدر برخی فلسفهها يا آيينها به دو اصل و دو مبدأ برای هستی معتقد شدهاند :يكی را مبدأ خيرات و نيكيها و ديگری را مبدأ شرور و بديها دانستهاند .اما در دينی كه براساس توحيد و اعتقاد به خدای رحمان و رحيم و عليم وحكيم بنا شده جايی برای اين افكار باقی نمی ماند ، همان طوری كه در آياتزيادی تصريح شده است . آنچه به عنوان فنا و زوال دنيا و تشبيه به گياهی كه در اثر باران اززمين سر میزند و بعد رشد میكند ، سپس زرد و خشك میشود و پاورقی : . 1 تين ، 1 - . 3 . 2 عاديات ، 1 و . 2 . 3 شمس ، 7 و . 8 . 4 ملك ، . 3 |