دارد ، يعنی بين انسان و مواهب عالم در متن خلقت و در نقشه كلی خلقتعلاقهای و رابطهای است ، بطوری كه اگر انسان جزء اين نقشه نبود حساب ايننقشه حساب ديگر بود . در قرآن كريم مكرر تصريح میكند كه به حسب اصلخلقت ، مواهب عالم برای انسان آفريده شده ، پس از نظر قرآن كريم قبلاز آنكه بشر بتواند فعاليتی بكند و دست به كاری بشود و قبل از آنكهدستورهای دين به وسيله پيغمبر به مردم اعلام شود يك نوع علاقه و ارتباطبين انسان و مواهب خلقت هست و اين مواهب مال انسان و حق انسان است ،مثل اينكه میفرمايد : " « خلق لكم ما فی اعرض جميعا »" ( 1 ) خدا هر چه در زمين است برای شما و به خاطر شما آفريد . يا در سوره اعراف در مقدمه داستان خلقت آدم میفرمايد : " « و لقد مكناكم فی اعرض و جعلنا لكم فيها معايش قليلا ما تشكرون " ( 2 ) ما شما را در زمين جا داديم و مستقر كرديم و در اين زمين برای شماموهبتهايی قرار داديم كه مايه تعيش و زندگی شماست ، اما شما كم قدر ايننعمت را میشناسيد و كم شكر اين نعمت را بجا میآوريد . شكر هر نعمت يعنی از او همان استفاده را بكنند كه برای آن استفادهآفريده شده . بسياری از آيات قرآن اين حقيقت را بيان پاورقی : . 1 بقره ، . 29 . 2 اعراف ، . 10 |