« من دونه الها لقد قلنا اذا شططا »( 1 ) . ای پيامبر ما برای تو داستاناينها را كه حقيقت است - افسانه نيست - بيان میكنيم : اينها جوانمردانی بودند كه به پروردگار خود ايمان آوردند و تسليم پروردگارشانشدند ، ما هم بر هدايت معنوی آنها افزوديم ، آنها يك قدم به سوی مابرداشتند و ما دو قدم به سوی آنها برداشتيم : يكی اينكه به آنها روشنیبخشيديم و ديگر آنكه به آنان قوت قلب عطا كرديم ( كه قرآن در بعضیموارد از آن تعبير به " انزال سكينه " میكند : « فانزل الله سكينتهعليه و ايده بجنود لم تروها »( 2 ) و در جای ديگر میفرمايد : « ثم انزلالله سكينته علی رسوله و علی المؤمنين »( 3 ) كه راجع به همه مؤمنينبيان میكند ) اينها در يك نظام شرك آميز و شرك آلود قرار گرفته بودندو بر عليه اين نظام قيام و طغيان كردند ، ما هم به حكم ايمان و عقيدهایكه داشتند بر بصيرت و قوت قلب و شجاعتشان و بر حماسه و سطوت روحیآنها افزوديم ، چرا ؟ پاداش كارهايشان بود كه به آنها داديم ، در هميندنيا پاداش داديم . « و قالوا ربنا رب السموات و الارض »پروردگار ما، آن پروردگاری كه بايد در مقابلش تسليم شويم ، آن نيرويی كه فقط بايددر برابر او خاضع شويم جز پروردگار آسمانها و زمين نيست ، و جز او بهپروردگاری ايمان و اذعان نداريم . اگر غير از خدای عالم معبود ديگری برایخود اتخاذ كنيم خيلی اشتباه كردهايم و به راه غلط رفتهايم . اين ، توأمبودن اين دو با يكديگر است . بشر غالبا در حالت افراط يا تفريط است و در نقطه وسط پاورقی : . 1 سوره كهف ، آيات 13 و . 14 . 2 سوره توبه ، آيه . 40 . 3 سوره توبه ، آيه . 26 |