اين دو را از يكديگر تفكيك نكن . تقوای محض يعنی تعطيل كردن چشم ،تعطيل كردن گوش ، تعطيل كردن فكر ، پس برای چه خدا اينها را خلق كرد ؟! كافی بود دل را به آن معنا كه تو میگويی خلق میكرد ، ديگر چشم و گوش وعقل و حواس و فكر را خلق نمیكر د . تحقير علم نه ، تحقير پاكی و اخلاص وتزكيه نفس هم نه . مسئله بعدی ما مسئله درجات شناخت است . ما شناخت سطحی داريم وشناخت عمقی . شناخت عمقی يك درجه خيلی سادهاش شناخت سطحی است ،درجه بالاتر از آن - كه آن را به يك تعبير عمقی هم میگويند - شناخت علمیاست ، درجه ديگر ، شناخت فلسفی است . آيا شناخت علمی مجزا از شناختفلسفی داريم يا نداريم خودش مسئله ديگری است . درجات شناخت و مسائلديگری را ان شاءالله در جلسات آينده عرض خواهم كرد . و صلی الله علی محمد و آله الطاهرين |