و استعداد چه شناختی است ؟ فرضا خود سعدی را ديده باشيد ، حرف زدنش راديده باشيد ، كتابش را هم ديده باشيد ، علم و ذوق سعدی در كجاست ؟ علمو ذوق سعدی در آن درونیترين اعماق وجود سعدی است كه علم هنوز نمیتواندمعين كند در كجاست . آيا آنچه كه اسمش علم يا عاطفه يا ذوق يا ايماناست واقعا در سلولها جای گرفته است يا در ماوراء سلولها وجود دارد ؟حال فرض كنيم كه اينها در سلول جای داشته باشند ( بحثی در اين جهتنداريم ) آيا من و شما كه میگوئيم سعدی عالم است رفتيم و مغز سعدی راتشريح كرديم ، علمها را در لابلای سلولها كلمه به كلمه پيدا كرديم و بعدگفتيم سعدی عالم است ؟ آيا ذوقش را در لابلای آن سلولها پيدا كرديم ؟ يامثلا از مغز سعدی ، علمها و ذوقها ، و اصطلاحات و احساسات او راعكسبرداری كرديم ؟ ! يا به عنوان مثال آقای بروجردی كه ما پای درسش رفتيم و ديديم كه آنطوردر مسائل فقهی و اصولی اظهار نظر میكند و میگوئيم فقيه درجه اول زمان خودبود آيا مغز او را ديديم ؟ ما كه جز پوست و صورت آقای بروجردی چيزینديديم ما از درون مغز او ناآگاهيم ، از خود آن چيزی كه در آن ، محتواهاهست هيچ چيز نمیدانيم ولی در عين حال اگر از من كه مثلا شاگرد ايشان بودمبپرسند آقای بروجردی در فقه و اصول و تفسير و ادبيات و تاريخ چطور بودهاست ، میگويم در فقه و اصول مرد فوقالعاده متبحر و صاحبنظری بود و برتفاسير قرآن هم مسلط بود و بيش از نصف قرآن را حفظ بود . ادبيات عربشفوقالعاده خوب بود . انسان باور نمیكرد كه يك مرد فقيه ، به ادبياتفارسی اينچنين مسلط باشد . گاه میشد كه به يك مناسبتی |