« بينكم موده ورحمه »( 1 ) قرآن تمام عالم طبيعت را يكسره آيه و نشانهبرای شناخت ماوراء طبيعت میخواند . اين تعبير قرآن است . ما بايدببينيم آيا اين آيه بودن منحصر به شناخت ماوراء الطبيعه است ؟ منحصر بهشناخت خداست ؟ يا نه ، در خود طبيعت هم اين شناخت آيهای ( شناخت بعدپنجمی ذهن ) نمونه دارد . اگر در خود طبيعت نمونه نداشته باشد ممكن استقبولش برای ذهن انسان كمی مشكل باشد ، ولی وقتی میبينيم در خود طبيعتنمونه دارد - يعنی بسياری از شناختهای ما از خود طبيعت ، شناخت آيهایاست ، شناختی است كه به بعد پنجم ذهن مربوط میشود ، شناختی است كه بهبعدی مربوط میشود كه با آن بعد شناختی ذهن است كه ما خدا را میشناسيم ،با آن بعد شناختی ذهن است كه ما به وجود روح اعتقاد و ايمان كامل پيدامیكنيم ، به عالم ماوراء الطبيعه اعتقاد پيدا میكنيم ، به غيب اعتقادپيدا میكنيم ، و به معنا و معنويت اعتقاد پيدا میكنيم - ديگر مسألهاينكه طبيعت ، آيه و نشانه ماوراء الطبيعه است ، برای ما بسيار آسانخواهد شد . مطلبی كه جلسه اول عرض كردم كه ايدئولوژيها بر اساس جهان بينیها ، وجهان بينیها بر اساس جهان شناسیها است ، و جهان شناسیها بر اساسشناخت شناسیها است ، اينجا نتيجه میدهد . ما تا شناخت شناس نباشيمنمیتوانيم جهان شناس باشيم و نمی توانيم جهانبينی داشته باشيم ، و هرايدئولوژی كه داشته باشيم بايد بر اساس جهانبينی ما باشد . پاورقی : . 1 سوره روم ، آيه . 21 |