زندگی و اجتماع يك طرح و يك مكتب دارد و علی هم يك طرح و يك مكتبدارد و چون مكتب معاويه بر مكتب علی پيروز شد ، اين دليل بر حقانيتمكتب معاويه است . اگر اينجا فقط همين دو فرضيه وجود میداشت ، يعنیمسئله به همين سادگی مطرح بود كه " معاويه است و يك مكتب و اين مكتبصددرصد پياده میشود ، و علی است و يك مكتب و اين مكتب هم صد در صدپياده میشود و معاويه پيروز میشود " مطلب درست بود چون دو فرضيه بيشتروجود نداشت : مكتب علی و مكتب معاويه ، مكتب حق و مكتب باطل . واقعاوقتی بيش از دو فرضيه وجود نداشته باشد ، مطلب از همين قبيل است : اگرعلی بر حق است حتما پيروز میشود ، و اگر معاويه پيروز شود دليل بر ايناست كه او بر حق است . علی ( ع ) میگويد مطلب اينطور نيست ، فرضيههای ديگری در اينجا وجوددارد كه اين پيروزی ربطی به مكتب علی و مكتب معاويه ندارد ، راز پيروزیمعاويه و شكست شما در امری است كه نه به مكتب معاويه مربوط است و نهبه مكتب علی ، امری است مربوط به روحيه شما . تعبير امام اين است :« باجتماعهم علی باطلهم و تفرقكم عن حقكم » ( 1 ) اگر كسانی از دور قضايارا نگاه كنند و همينطور [ سطحی ] قضايا را بسنجند میگويند : اين مكتبعلی است كه دارد شكست میخورد ، و آن هم مكتب معاويه است كه داردپيروز میشود ، پس حق با معاويه است . اما اين استدلال ، غلط است . اينمكتب علی نيست كه شكست میخورد ، اين مردم عراقند كه شكست پاورقی : . 1 همان خطبه . |