كه آنها گفتهاند عجالتا مطرح نمیكنم ، فقط يك مورد از قرآن كريم و يكفراز از كلمات اميرالمؤمنين ( نه از نهجالبلاغه بلكه از دعای كميل ) نقلمیكنم و فعلا از اين قسمت مطلب رد میشوم . در قرآن مجيد در سوره مباركه طه میفرمايد : « فانه يعلم السر و اخفی ( 1 ) . خدا آگاه به راز است ، آگاه به پنهان است ، و آگاه به پنهانتراز پنهان است . اين " پنهانتر از پنهان " چيست ؟ برای انسان چيزی پنهانتر از اين نيست كه امری را در دل خود پنهان كند. اگر انسان چيزی را در دل خاك يا هر جای ديگر پنهان كند ممكن است كسیپيدا كند . ولی اگر چيزی به صورت سر باشد ، يعنی اصلا از درون دل بيروننيايد ، چيزی مخفیتر از آن برای انسان نيست . از امام سؤال شد : چراقرآن میگويد خدا راز را میداند و از راز پنهانتر را هم میداند ؟ از رازمخفیتر چيست ؟ امام فرمود : " از راز پنهانتر " آن چيزی است كه درروان تو وجود دارد و خودت نمیدانی و فراموش كردهای . علی ( ع ) در دعای كميل میفرمايد : « الذين وكلتهم بحفظ ما يكون منی »" تو ملائكهای را بر من موكل كردی ( 2 ) ، آنها را مأمور من كردی و تماماعمال مرا ضبط و ثبت میكنند " . بعد برای اينكه مردم چنين خيال و توهمینكنند كه خدا كه ملائكه را فرستاده العياذبالله مثل كسی است كه به مأموراحتياج دارد و خودش به تنهايی نمیتواند ، يا شريك در ملك و به تعبيرقرآن " ولی از ذل " دارد میفرمايد : « و كنت انت الرقيب علی منورائهم » تو خودت باز بر پاورقی : . 1 سوره طه ، آيه . 7 . 2 اين مطلب در قرآن هم هست : ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد( سورهق ، آيه 18 ) . |