يا ناجايز ؟ ] میدانيد كه در تورات مسئله به شكل خاصی مطرح شده است وچون از نظر ما تورات يك كتاب تحريف شده است ، يعنی وقتی كه ما بامعيار قرآن میسنجيم ، يك مسئله را كه هم قرآن نقل كرده است و هم تورات، وقتی نقل تورات را مخالف قرآن میبينيم ، برای ما ترديدی نيست كهبيان تورات تحريف شده است . در قرآن به عنوان يك كتاب مذهبی هيچوقتمسئله به اين شكل فلسفی مطرح نمیشود كه آيا شناخت ممكن است يا محال ؟بلكه به اين صورت است كه بايد ببينيم برداشتهای قرآن از مسائل آيا براساس امكان شناخت است يا بر اساس امتناع شناخت ؟ آيا دستورهای قرآنبر اساس امكان شناخت قابل توجيه است يا بر اساس عدم امكان شناخت ؟ ومسئله ديگر اين است كه آيا شناخت جايز است يا ناجايز ؟ زيان آورترين تحريف تاريخ در تورات ، تحريفی واقع شده است كه من خيال نمیكنم در جهان تحريفی بهاندازه اين تحريف به بشريت زيان وارد كرده باشد . میدانيم كه هم درقرآن و هم در تورات داستان آدم و بهشت به اين صورت مطرح است كه آدم وهمسرش در بهشت حق دارند از نعمتها و ثمرات آن استفاده كنند و يكدرخت هست كه نبايد به آن درخت نزديك شوند و از ميوه آن بخورند . آدماز ميوه آن درخت خورد و به همين دليل از بهشت رانده شد . اين مقدار درقرآن و تورات هست . مسئله اين است كه آن درخت چگونه درختی است ؟ ازخود قرآن و |