شده است . اگر كتاب " تداوی روحی " حسين كاظمزاده ( 1 ) را بخوانيدمیبينيد در اين زمينه بحثهای خيلی خوبی آورده است . روان ناخودآگاه و اثبات اصالت روح چنانكه گفته شد وجود روان ناخودآگاه در انسان [ امری ] مسلم است .مسئله كشف روان ناخودآگاه دو نتيجه علمی برای الهيون در برداشت . ( 2 )يكی از آن نتايج در خود مسئله روح بود . روان ناخودآگاه اصالت روح رابيش از پيش ثابت كرد زيرا مسلم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاهپيدا میشود اصلا به عالم اعصاب انسان مربوط نيست . حتی خود فرويد معتقداست كه بسياری از ديوانگيها كه پيدا میشود ، معلول بيماريهای عصبی نيست، معلول فرمان روان ناخودآگاه است . گاهی میگويند فلان كس از غصه ديوانه شد ، و واقعا هم هستند افرادی كهاز غصه ديوانه میشوند . البته ديوانه به اين معنا كه يك حالت " خل گری" پيدا میكنند و ديگر آن غصهای كه بايد بخورند اصلا نمیخورند . وقتی اينافراد را معاينه پزشكی میكنند هيچپاورقی : . 1 حسين كاظمزاده يك ايرانی مسلمان بود كه چندين سال پيش از ايرانمهاجرت كرد . و به اروپا رفت . سالهای اول در ( اوايل مشروطيت )فعاليتهای علمی و ادبی و سياسی داشت . بعد به يك دهكدهای - ظاهرا درسوئيس رفت و آنجا منزوی شد . در آنجا مطالعات علمی میكرد و كتابمینوشت . بسياری از كتابهايش را به فارسی نوشته است كه در ايران همچاپ شده است . . 2 با اينكه كسانی كه در اين راه كار كردهاند دنبال اين نبودند كهبرای الهيون [ كاری كرده باشند ] ، آنها دنبال كار علمی خودشان بودند . |