جلسه دوم بسم الله الرحمن الرحيم بحث ما درباره صلح امام حسن عليه السلام بود . در جلسه پيش كلياتی درمسأله جنگ و صلح از نظر اسلام و از نظر فقه اسلامی بالخصوص عرض كرديم كهبه طور كلی - و هم تاريخ اسلام نشان میدهد - كه برای امام و پيشوای مسلمين، در يك شرايط خاصی جايز است - و احيانا لازم و واجب است - كه قرارداد صلح امضاء كند ، همچنانكه پيغمبر اكرم رسما اين كار را در مواردمختلف انجام داد ، هم با اهل كتاب در يك مواقع معينی قرار داد صلحامضا كرد و هم حتی با مشركين قرار داد صلح امضا كرد ، و در مواقعی همالبته میجنگيد . و بعد ، از فقه اسلامی كلياتی ذكر كردم و به اصطلاحاستحسان عقلی عرض كرديم كه اين مطلب معقول نيست كه بگوييم يك دين يايك سيستم ( هر چه میخواهيد اسمش را بگذاريد ) اگر قانون جنگ را مجازمیداند معنايش اين است كه [ آن |