در قرآن میگويد كه ما در گذشته ، بعد از " ذكر " - كه گفتهاند يعنی بعداز آنكه در تورات نوشتيم - در زبورهم اين مطلب را اعلام كرديم ، و مااعلام كرديم ، پس شدنی است كه : « ان الارض يرثها عبادی الصالحون »(1).صحبت منطقه و محل و شهر نيست ، اصلا فكر آنقدر بزرگ و وسيع است كه سخناز تمام زمين است : زمين برای هميشه در اختيار زورمندان و ستمكاران وجباران نمیماند ، اين يك امر موقت است ، دولت صالحان كه بر تمام زمينحكومت كند در آينده وجود خواهد داشت. در مفهوم اين آيه كوچكترين ترديدینيست . همچنين راجع به اينكه دين مقدس اسلام دين عمومی بشر خواهد شد و تماماديان ديگر در مقابل اين دين از بين خواهند رفت و تحت الشعاع قرارخواهند گرفت ، در قرآن كريم هست ، كه اين يكی ديگر از آثار و نتايجوجود مقدس مهدی موعود است : « هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دين الحقليظهره علی الذين كله و لو كره المشركون » ( 1 ) . اين دين را به وسيلهاين پيامبر فرستاد برای اينكه در نهايت امر آن را بر تمام دينهای عالمپيروز گرداند ، يعنی همه مردم دنيا تابع اين دين بشوند ، و آيات ديگری .چون بحثم درباره آيات قرآن نيست به اشاره قناعت میكنم . از آيات قرآن كه بگذريم مسئله احاديث نبوی است . آيا پيغمبر اكرم دراين زمينه چه مطالبی فرموده است ؟ آيا فرموده است يا نفرموده است ؟اگر روايات مربوط به مهدی موعود انحصارا روايات شيعه میبود ، برایشكاكان جای اعتراض بود كه : اگر مسئله مهدی موعود يك مسئله واقعی است، بايد پيغمبر اكرم گفته باشد و اگر پاورقی : . 1 سوره فتح ، آيه . 28 |