، و همين طور اگر در كربلا به جای امام حسين امام حسن میبود جنگی واقعنمیشد و مطلب به شكلی خاتمه میيافت ؟ يا اين مربوط به شرايط مختلفاست ، شرايط در زمان امام حسن يك جور ايجاب میكرد ، و در زمان امامحسين جور ديگری . برای اينكه راجع به شرايط مختلف بحث بكنيم بايد مبحثیرا مطرح نماييم ، و معمولا كسانی كه بحث كردهاند وارد همين مبحث شدهاندكه شرايط زمان امام حسن با شرايط زمان امام حسين اختلاف داشت و واقعامصلحت انديشی در زمان امام حسن آنچنان ايجاب میكرد و مصلحت انديشی درزمان امام حسين اينچنين . البته ما هم اين مطلب را قبول داريم وبعد همروی آن بحث میكنيم ولی قبل از آنكه اين مطلب را بحث بكنيم يك بحثاساسی راجع به دستور اسلام در موضوع جهاد لازم است چون هر دو بر میگردد بهمسئله جهاد : امام حسن متاركه كرد و صلح نمود وامام حسين متاركه نكرد وصلح ننمود و جنگيد . پس ما كليات اسلام در باب جهاد را بيان میكنيم -كه نديدهايم كسانی كه در باب صلح امام حسن بحث كردهاند اين جهات راوارد شده باشند - بعد وارد اين مسئله میشويم كه صلح امام حسن روی چهحسابی بوده وجنگ امام حسين روی چه حسابی ؟ |