جنگ و دعوا ، دوره اختلاف ، دوره فساد اخلاق ، و دوره سياهی و ظلمت يكدوره موقت است و عاقبت نورانيت و عدالت است . اگر هم [ اين تعليم ]در اديان ديگر هست ، به اين روشنی كه در مذهب شيعه وجود دارد قطعا درهيچ جا وجود ندارد . اين هم يك مطلب كه آينده بشريت در همين دنيا نيكیو رخت بر بستن ظلم و آمدن عدالت است ، و اگر انسان در درجه اول قرآنكريم را تأمل بكند میبيندقرآن اين مطلب را تأييد و تأكيد میكند ، نويدبه آينده میدهد و آينده دنيا را روشن میبيند . آيات زيادی در اين زمينههست ، از جمله همين آيهای كه در ابتدای سخنم تلاوت كردم : « وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فی الارضكما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذی ارتضی لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدوننی لا يشركون بی شيئا ». وعده میدهد به اهل ايمان و مردمی كه عملشان صالح و شايسته است كهعاقبت دنيا به دست اينهاست ، آن كه در نهايت امر بر دنيا حكومتمیكند دين الهی و معنويت و لااله الا الله است، ماديگريها و ماده پرستیهاو خود خواهيها از بين خواهد رفت ، عاقبت دنيا امنيت است : « وليبدلنهم من بعد خوفهم امنا » . عاقبت دنيا توحيد است به تماممراتب خود . بنابراين ، از قرآن مجيد دو مطلب استفاده شد : يكی اينكه هدف اساسیانبياء دو چيز است : توحيد و بر قراری عدالت . اولی مربوط است بهارتباط انسان با خدا ، و دومی مربوط است به ارتباط انسانها با يكديگر .مطلب دوم اينكه مسئله عدالت ، تنها يك آرزو و خيال نيست ، يكواقعيتی است كه دنيا به سوی آن میرود ، يعنی |