نظر اسلام اما نظر سومی - و به يك اعتبار نظر چهارمی - كه در اينجا وجود داردمیگويد : همه اينها نوعی بدبينی به طبيعت و فطرت بشر است . اگر میبينیبشريت امروز از عدالت گريزان است هنوز به مرحله كمال نرسيده است . درنهاد بشر عدالت هست . اگر بشر خوب تربيت شود ، اگر زير دست مربیكامل قرار گيرد ، میرسد به جايی كه خودش واقعا عدالتخواه بشود ، واقعاعدالت جمع را بر منفعت فرد خودش ترجيح بدهد و همين طور كه زيبائی رادوست میدارد ، عدالت را دوست داشته باشد ، بلكه عدالت ، خودش ازمقوله زيبائی است ولی زيبائی معقول نه زيبائی محسوس . بعد هم برايشدليل میآورند ، میگويند : در مكتب ما كه مكتب دين است ، مطلب دليلدارد : اين كه شما میگوئيد بشر به حسب نهاد خودش عدالتخواه نيست و زوربايد عدالت را به او تحميل كند ، يا میگوئيد عقلش بايد برسد به جايی كهمنفعت خودش را در آن بداند ، يا میگوئيد [ تكامل ] ابزار توليد [ خودبخود عدالت را بر قرار میكند ] ، ما مواردی به شما نشان میدهيم كهافرادی عادل و عدالتخواه بودهاند در صورتی كه منافعشان هم ايجاب نمیكردهاست ، بر خلاف منافع فردی خودشان ، عدالت ، ايده ، هدف و آرزوشان بودهاست ، بلكه عدالت را در حد يك محبوب دوست داشتهاند ، و خودشان رافدای راه عدالت كردهاند . اينها نمونههای بشرهای كامل در عصرهای گذشتهبودهاند . اين نمونهها نشان دادهاند كه بشر را میتوان در مسير عدالتانداخت تا آنطور بشود ، حال اگر در حد آنها نشود ولی نمونه كوچكشمیتواند بشود . |