آنگاه درد دلهايش را شروع كرد ، آن تقسيم بندی معروف : « الناس ثلاثه »( 1 ) مردم سه دسته هستند : عالم ربانی ، متعلمين ، و مردمان همج رعاع ،و بعد شكايت از اينكه كميل ! من آدم لايق پيدا نمیكنم كه آنچه را میدانمبه او بگويم . يك افرادی آدمهای خوبی هستند ولی احمقند ، يك عدهایافراد زيركی هستند ولی ديانت ندارند و دين را وسيله دنيا داری قرارمیدهند . مردم را تقسيم بندی كرد و همه شكايت از تنهايی خود : كميل ! مناحساس تنهايی میكنم ، من تنهايم ، ندارم آدم قابل و لايق كه اسراری را كهدر دل دارم به او بگويم . در آخر يكمرتبه میگويد : بله ، البته زمينهيچگاه خالی نمیماند : « اللهم بلی ! لا تخلو الارض من قائم لله بحجة ،اما ظاهرا مشهورا ، و اما خائفا مغمورا ، لئلا تبطل حجج الله و بيناته .يحفظ الله بهم حججه و بيناته ، حتی يودعوها نظراءهم ، و يزرعوها فی قلوباشباههم » . فرمود : بله ، در عين حال هيچوقت زمين از حجت خدا خالینمیماند ، يا حجت ظاهر آشكار و يا حجتی كه از چشمها پنهان و غايب است. قيام مختار و اعتقاد به مهدويت اولين باری كه اثر اعتقاد مهدويت را در تاريخ اسلام میبينيم كه ظهورمیكند ، در جريان انتقام مختار از قتله امام حسين عليه السلام است . جایترديد نيست كه مختار مرد بسيار سياستمداری بوده و روشش هم بيش از آنكهروش يك مرد دينی و مذهبی باشد روش يك مرد سياسی بوده است . البتهنمیخواهمپاورقی : .1 الناس ثلاثة : فعالم ربانی ، و متعلم علی سبيل نجاش ، و همج رعاع. |