اينها همه سؤال است كه عرض میكنم ، نمیخواهم بگويم كه تاريخ يكجواب قطعی به اينها میدهد . نظر جرجی زيدان جرجی زيدان يكی از كسانی است كه معتقد است ابتكار از فضل بن سهل بود، ولی همچنين معتقد است كه فضل بن سهل شيعی بود و روی اعتقاد به حضرترضا چنين كاری را كرد . ولی اين حرف هم حرف صحيح و درستی نيست [ زيرا] با تواريخ تطبيق نمیكند . اگر فضل بن سهل آنچنان صميمی میبود و واقعامیخواست تشيع را بر تسنن پيروزی بدهد عكس العمل حضرت رضا در مقابلولايتعهد اينجور نبود كه بود ، و بلكه در روايات شيعه و در تواريخ شيعهزياد آمده است كه حضرت رضا بافضل بن سهل سخت مخالف بود و بلكه بيشتراز آن كه با مأمون مخالف بود با فضل بن سهل مخالف بود و فضل بن سهل رايك خطر به شمار میآورد و گاهی به مأمون هم میگفت كه از اين بترس ، اينو برادرش بسيار خطرناكند ، و نيز دارد كه فضل بن سهل نيز عليه حضرت رضاخيلی سعايت میكرد . پس تا اينجا ما دو احتمال ذكر كرديم : يكی اينكه ابتكار از مأمون بودو مأمون صميميت داشت به خاطر آن نذر و عهدی كه كرده بود ، حال يا بعدهامنحرف شد ، كه شيخ صدوق و ديگران اين نظر را قبول كردهاند ، و يا بهصميميت خودش تا آخر باقی ماند ، كه بعضی از مستشرقين اينطور عقيدهدارند . دوم اينكه اصلا ابتكار از مأمون نبود ، ابتكار از فضل بن سهل بود، كه برخی گفتهاند فضل شيعی و |