دستگاه دشمن شوند ] يعنی آن دستگاه را استخدام كنند برای هدف خودشان ،نه دستگاه ، آنها را استخدام كرده باشد برای هدف خود . شكلش فرق میكند، يكی جزء دستگاه است ، نيروی او صرف منافع دستگاه میشود ، و يكی جزءدستگاه است ، نيروی دستگاه را در جهت مصالح و منافع آن هدف و ايدهایكه خودش دارد استخدام میكند . به نظر من اگر كسی بگويد اين مقدار همنبايد باشد ، اين يك تعصب و يك جمود بی جهت است . همه ائمه اين جوربودند كه از يك طرف ، شديد همكاری با دستگاه خلفای بنی اميه و بنیالعباس را نهی میكردند و هر كسی كه عذر میآورد كه آقا بالاخره ما نكنيمكس ديگر میكند ، میگفتند همه نكنند ، اين كه عذر نشد ، وقتی هيچكس نكندكار آنها فلج میشود ، و از طرف ديگر افرادی را كه آنچنان مسلكی بودند كهدر دستگاه خلفای اموی يا عباسی كه بودند در واقع دستگاه را برای هدفخودشان استخدام میكردند تشويق میكردند چه تشويقی ! مثل همين " علی بنيقطين " يا " اسماعيل بن بزيع " ، و رواياتی كه ما در مدح و ستايشچنين كسانی داريم حيرت آور است ، يعنی اينها را در رديف اولياء اللهدرجه اول معرفی كردهاند . رواياتش را شيخ انصاری در " مكاسب " درمسئله " ولايت جائر " نقل كرده است . ولايت جائر مسئلهای داريم در فقه به نام " ولايت جائر " يعنی قبول پست از ناحيهظالم . قبول پست از ناحيه ظالم فی حد ذاته حرام است ولی فقها گفتهاندهمين كه فی حد ذاته حرام است در مواردی مستحب |