مسير را ادامه دادند . امام صادق بود كه چون در زمان خودش اين فرصت راپيدا كرد مواريث اجداد خودش را حفظ كرد و بر آن مواريث افزود . بعد از" كتاب العقل والجهل " وارد " كتاب التوحيد " میشويم . ما میبينيمصدها و بلكه هزارها بحث درباب توحيد و صفات خداوند و مسائل مربوط بهشؤون الهی و قضا و قدر الهی و جبر و اختيار و مسائل تعقلی در كتب حديثشيعه طرح است كه در كتب ديگر طرح نيست . اينها سبب شده كه گفته انداول كسی كه مدارس فلسفی را ( 1 ) اول كسی كه مدارس عقلی را - در دنيایاسلام تاسيس كرد امام جعفر صادق بود . جابربن حيان مسئلهای است كه اخيرا كشف شده و آن اين است : مردی است در تاريخاسلام به نام " جابربن حيان " كه احيانا به او " جابر بن حيان صوفی "میگويند ، او هم يكی از عجايب است . ابن النديم در " الفهرست " ( 2) جابربن حيان را ياد كرده و در حدود صد و پنجاه كتاب به او نسبت میدهدكه بيشتر اين كتابها در علوم عقلیپاورقی : . 1 مقصود همان احاديث عقلی است كه ما در كتب شيعه داريم .. 2 " الفهرست " ابن النديم در فن خودش - كه كتابی است دركتابشناسی - او معتبرترين كتب دنيا شمرده میشود . آنچنان محققانه درمورد كتابشناسی بحث كرده است كه امروز اروپايی ها برای اين كتاب فوقالعاده ارزش قائل هستند . ابن النديم در قرن چهارم هجری میزيسته است .او در اين كتاب ، كتابهای دوره اسلامی و بعضی كتابهای غير دوره اسلامی را( كتابهايی كه در زمان خودش وجود داشته ) معرفی میكند . اصلا يك نابغهایبوده . يك وراق و يك كتابفروشی بوده ولی آنقدر > |