شخصی را ، اگر فعاليت خود را متوجه انجام وظيفه كند نه متوجه خود ، كارخود را به خدا بازگذارد ، خداوند او را تحت حمايت خود قرار میدهد .اينها و امثال اينها يك سلسله حسابهای مخصوصی است كه فقط در جهانبينی الهی موجود است و از نظر جهان بينی الهی جزء عوامل علی و معلولی ومظاهر قضا و قدر است . بنابراين ، اعتقاد درست به قضا و قدر الهی ، يكنفر با ايمان را در عمل و فعاليت صحيح ، مطمئنتر و به نتيجه كاراميدوارتر میكند . زيرا از نظر مادی ، سنن تشريعی يعنی مقرراتی كه خوباست و بايد بشر به آنها عمل كند ، حساب مخصوصی در ميان سنن تكوينیندارد ، حق و باطل ، درست و نادرست ، عدالت و ستم ، يك جور حسابدارند ، جهان نسبت به طرفداران هر يك از اينها بیطرف است . اما ازنظر الهی جهان نسبت به اين امور بیطرف نيست ، طرفدار اهل حق و درستی وعدالت است . معتقد به تقدير الهی ، به حكمت و رحمت و عدالت الهی نيزمعتقد است . معتقد است اگر كسی رضای خدا را تحصيل كند ، يعنی از سنتتشريعی الهی پيروی كند در كنفآنها محفوظ خواهد ماند . اين گونه اعتقادبه تقدير و تدبير الهی كه نتيجهاش توكل و اعتماد به خداست ، ترس ازمرگ و نابودی و همچنين ترس از فقر و بیچيزی را از ميان میبرد وبزرگترين نقطه ضعف آدمی را كه ترس از نيستی يا هستی شقاوت آلود است ،اصلاح میكند . اعتقاد به وجود اين گونه حسابها در كار عالم بود كه مسلمانان صدر اسلامرا آن اندازه فعال و كوشا و شجاع و دلير بارآورد كه در جهان مانند ندارد. قرآن كريم وصفالحال آنها را اين طور ذكر میكند : |