يك نوع خاص از وجود در آنها نيست مانند مجردات علوی ، برخی ديگر اينطور نيستند ، امكان بيش از يك نوع خاص از وجود در آنها هست و آنهاماديات میباشند . موجودات مادی آنها هستند كه از يك ماده خاص به وجودمیآيند و زمينه به وجود آمدن موجودات ديگر میباشند ، مانند همه موجوداتیكه محسوس و ملموس ما میباشند . ماده طبيعی ، نقش پذير صورتهای مختلفاست ، ماده طبيعی استعداد تكامل دارد ، ماده طبيعی از بعضی عوامل طبيعتقوت و نيرو میگيرد و از بعضی ديگر نقصان پيدا میكند و يا راه فنا و زوالمیگيرد ، ماده طبيعی استعداد دارد كه با علل و عوامل مختلف مواجه میشودو قهرا تحت تاثير هر كدام از آنها يك حالت و كيفيت و اثری پيدا كندمخالف با حالت و كيفيت و اثری كه از آن ديگری میتوانست پيدا كند .يك تخم كه در زمين كاشته میشود اگر مصادف شود با آب و هوا و حرارت ونور ، آفتی هم به او برخورد نكند ، از زمين میرويد و رشد میكند و به سرحد كمال میرسد ، و اگر يكی از عوامل رشد و كمال كسر شود يا آفتی برسد ،به آن حد نخواهد رسيد . برای يك ماده طبيعی هزارها " اگر " وجود دارد: اگر چنين بشود ، چنان میشود و اگر چنان بشود ، چنين میشود ، يعنی اگرمواجه با فلان سلسله از علل شود ، چنين میشود و اگر با فلان سلسله ديگرمواجه گردد ، چنان میگردد . در مجردات كه بيشتر از يك نحو نمیتوانند وجود داشته باشند و تحتتأثير علل مختلف قرار نمیگيرند ، قضا و قدر حتمی است ، غير قابل تبديلاست ، زيرا با بيش از يك سلسله از علل سر و كار ندارند و سرنوشتمعلول با علت است ، پس يك سرنوشت بيشتر ندارند ، و چون امكان جانشينشدن سلسلهای از علل به جای |