در تغيير سرنوشت ذكر كرديم از حدود عوامل مادی و تأثيرات آنها تجاوزنمیكرد ، يعنی دنيای حوادث را فقط از جنبه ابعاد مادی و روابط حسی وجسمانی در نظر گرفتيم و عواملی كه در علل و معلولات شركت داديم تنهاعوامل مادی و حسی بود . بديهی است از نظر جهانبينی مادی تنها بايد بههمين عوامل و روابط علی و معلولی ميان آنها اكتفا كرد . اما از نظر جهانبينی الهی كه واقعيت را در چهارچوب ماده و جسم و كيفيات و انفعالاتجسمانی محدود و محصور نمیداند ، دنيای حوادث دارای تار و پودهايی بيشترو پيچيدهتر است و عواملی كه در پديد آمدن حوادث شركت دارند بسیافزونتر میباشند . از نظر مادی عوامل مؤثر در اجل و روزی و سلامت و سعادت و خوشبختیمنحصرا مادی است . تنها عوامل مادی است كه اجل را نزديك يا دور میكند، روزی را توسعه میدهد يا تنگ میكند ، به تن سلامت میدهد يا میگيرد ،خوشبختی و سعادت را تأمين يا نابود میكند . اما از نظر جهان بينی الهی ،علل و عوامل ديگری كه عوامل روحی و معنوی ناميده میشوند نيز همدوش عواملمادی در كار اجل و روزی و سلامت و سعادت و امثال اين امور مؤثرند .از نظر جهانبينی الهی ، جهان يك واحد زنده و باشعور است ، اعمال وافعال بشر حساب و عكس العمل دارد ، خوب و بد در مقياس جهان بیتفاوتنيست ، اعمال خوب و بد بشر مواجه میشود با عكس العملهايی از جهان كهاحيانا در دوره حيات و زندگی خود فرد به او میرسد . ايذاء جاندار ، اعم از حيوان و انسان ، خصوصا ايذاء به صاحبان حقوق ،از قبيل پدر و مادر و معلم ، آثار سوئی در همين |