بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وسرنوشت, استاد شهید آیت الله مطهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و سرنوشت - صفحه : 10
     100 - انسان و سرنوشت - صفحه : 100
     101 - انسان و سرنوشت - صفحه : 101
     102 - انسان و سرنوشت - صفحه : 102
     103 - انسان و سرنوشت - صفحه : 103
     104 - انسان و سرنوشت - صفحه : 104
     105 - انسان و سرنوشت - صفحه : 105
     106 - انسان و سرنوشت - صفحه : 106
     107 - انسان و سرنوشت - صفحه : 107
     108 - انسان و سرنوشت - صفحه : 108
     109 - انسان و سرنوشت - صفحه : 109
     11 - انسان و سرنوشت - صفحه : 11
     110 - انسان و سرنوشت - صفحه : 110
     111 - انسان و سرنوشت - صفحه : 111
     112 - انسان و سرنوشت - صفحه : 112
     113 - انسان و سرنوشت - صفحه : 113
     114 - انسان و سرنوشت - صفحه : 114
     115 - انسان و سرنوشت - صفحه : 115
     116 - انسان و سرنوشت - صفحه : 116
     117 - انسان و سرنوشت - صفحه : 117
     118 - انسان و سرنوشت - صفحه : 118
     119 - انسان و سرنوشت - صفحه : 119
     12 - انسان و سرنوشت - صفحه : 12
     120 - انسان و سرنوشت - صفحه : 120
     121 - انسان و سرنوشت - صفحه : 121
     122 - انسان و سرنوشت - صفحه : 122
     123 - انسان و سرنوشت - صفحه : 123
     124 - انسان و سرنوشت - صفحه : 124
     125 - انسان و سرنوشت - صفحه : 125
     126 - انسان و سرنوشت - صفحه : 126
     127 - انسان و سرنوشت - صفحه : 127
     128 - انسان و سرنوشت - صفحه : 128
     129 - انسان و سرنوشت - صفحه : 129
     13 - انسان و سرنوشت - صفحه : 13
     130 - انسان و سرنوشت - صفحه : 130
     14 - انسان و سرنوشت - صفحه : 14
     15 - انسان و سرنوشت - صفحه : 15
     16 - انسان و سرنوشت - صفحه : 16
     17 - انسان و سرنوشت - صفحه : 17
     18 - انسان و سرنوشت - صفحه : 18
     19 - انسان و سرنوشت - صفحه : 19
     20 - انسان و سرنوشت - صفحه : 20
     21 - انسان و سرنوشت - صفحه : 21
     22 - انسان و سرنوشت - صفحه : 22
     23 - انسان و سرنوشت - صفحه : 23
     24 - انسان و سرنوشت - صفحه : 24
     25 - انسان و سرنوشت - صفحه : 25
     26 - انسان و سرنوشت - صفحه : 26
     27 - انسان و سرنوشت - صفحه : 27
     28 - انسان و سرنوشت - صفحه : 28
     29 - انسان و سرنوشت - صفحه : 29
     30 - انسان و سرنوشت - صفحه : 30
     31 - انسان و سرنوشت - صفحه : 31
     32 - انسان و سرنوشت - صفحه : 32
     33 - انسان و سرنوشت - صفحه : 33
     34 - انسان و سرنوشت - صفحه : 34
     35 - انسان و سرنوشت - صفحه : 35
     36 - انسان و سرنوشت - صفحه : 36
     37 - انسان و سرنوشت - صفحه : 37
     38 - انسان و سرنوشت - صفحه : 38
     39 - انسان و سرنوشت - صفحه : 39
     40 - انسان و سرنوشت - صفحه : 40
     41 - انسان و سرنوشت - صفحه : 41
     42 - انسان و سرنوشت - صفحه : 42
     43 - انسان و سرنوشت - صفحه : 43
     44 - انسان و سرنوشت - صفحه : 44
     45 - انسان و سرنوشت - صفحه : 45
     46 - انسان و سرنوشت - صفحه : 46
     47 - انسان و سرنوشت - صفحه : 47
     48 - انسان و سرنوشت - صفحه : 48
     49 - انسان و سرنوشت - صفحه : 49
     50 - انسان و سرنوشت - صفحه : 50
     51 - انسان و سرنوشت - صفحه : 51
     52 - انسان و سرنوشت - صفحه : 52
     53 - انسان و سرنوشت - صفحه : 53
     54 - انسان و سرنوشت - صفحه : 54
     55 - انسان و سرنوشت - صفحه : 55
     56 - انسان و سرنوشت - صفحه : 56
     57 - انسان و سرنوشت - صفحه : 57
     58 - انسان و سرنوشت - صفحه : 58
     59 - انسان و سرنوشت - صفحه : 59
     60 - انسان و سرنوشت - صفحه : 60
     61 - انسان و سرنوشت - صفحه : 61
     62 - انسان و سرنوشت - صفحه : 62
     63 - انسان و سرنوشت - صفحه : 63
     64 - انسان و سرنوشت - صفحه : 64
     65 - انسان و سرنوشت - صفحه : 65
     66 - انسان و سرنوشت - صفحه : 66
     67 - انسان و سرنوشت - صفحه : 67
     68 - انسان و سرنوشت - صفحه : 68
     69 - انسان و سرنوشت - صفحه : 69
     7 - انسان و سرنوشت - صفحه : 7
     70 - انسان و سرنوشت - صفحه : 70
     71 - انسان و سرنوشت - صفحه : 71
     72 - انسان و سرنوشت - صفحه : 72
     73 - انسان و سرنوشت - صفحه : 73
     74 - انسان و سرنوشت - صفحه : 74
     75 - انسان و سرنوشت - صفحه : 75
     76 - انسان و سرنوشت - صفحه : 76
     77 - انسان و سرنوشت - صفحه : 77
     78 - انسان و سرنوشت - صفحه : 78
     79 - انسان و سرنوشت - صفحه : 79
     8 - انسان و سرنوشت - صفحه : 8
     80 - انسان و سرنوشت - صفحه : 80
     81 - انسان و سرنوشت - صفحه : 81
     82 - انسان و سرنوشت - صفحه : 82
     83 - انسان و سرنوشت - صفحه : 83
     84 - انسان و سرنوشت - صفحه : 84
     85 - انسان و سرنوشت - صفحه : 85
     86 - انسان و سرنوشت - صفحه : 86
     87 - انسان و سرنوشت - صفحه : 87
     88 - انسان و سرنوشت - صفحه : 88
     89 - انسان و سرنوشت - صفحه : 89
     9 - انسان و سرنوشت - صفحه : 9
     90 - انسان و سرنوشت - صفحه : 90
     91 - انسان و سرنوشت - صفحه : 91
     92 - انسان و سرنوشت - صفحه : 92
     93 - انسان و سرنوشت - صفحه : 93
     94 - انسان و سرنوشت - صفحه : 94
     95 - انسان و سرنوشت - صفحه : 95
     96 - انسان و سرنوشت - صفحه : 96
     97 - انسان و سرنوشت - صفحه : 97
     98 - انسان و سرنوشت - صفحه : 98
     99 - انسان و سرنوشت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و سرنوشت
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و سرنوشت
 

 

 
 
كنترل شود و تحت مراقبت قرار گيرد تا با تصور و نقشه قبلی مطابقت كند
.
به عبارت ديگر ، چنين فرض شده كه علم الهی مستقل از نظام سببی و
مسببی جهان به وقوع يا عدم وقوع حوادث تعلق گرفته است و لازم است كاری‏
صورت گيرد كه اين علم با معلوم خود مطابقت كند ، از اين رو بايد نظام‏
سببی و مسببی جهان كنترل گردد . در مواردی جلوی طبع آنچه به حكم طبع اثر
می‏كند و جلوی اراده و اختيار آن كه با اراده و اختيار كار می‏كند گرفته‏
شود تا آنچه در علم ازلی الهی گذشته است با آنچه واقع می‏شود مطابقت كند
و با هم مغايرت نداشته باشند . از اين رو از انسان نيز بايد اختيار و
آزادی و قدرت و اراده سلب گردد تا اعمالش كاملا تحت كنترل درآيد و علم‏
خدا جهل نشود .
اينچنين تصور درباره علم الهی منتهای جهل و بی‏خبری است . مگر ممكن‏
است كه علم حق به طور تصادف و گزاف به وقوع يا عدم وقوع حادثه‏ای تعلق‏
بگيرد و آنگاه برای اينكه اين علم با واقع مطابقت كند لازم شود دستی در
نظام متقن و قطعی علی و معلولی برده شود ، تغييراتی در اين نظام داده شود
، از طبيعتی خاصيتی سلب گردد يا از فاعل مختاری اختيار و آزادی گرفته‏
شود ؟ !
لهذا بعيد به نظر می‏رسد كه رباعی بالا از خيام كه لااقل نيمه فيلسوفی‏
است ، بوده باشد . شايد اين رباعی جزء اشعاری است كه بعد به خيام نسبت‏
داده‏اند ، يا از خيام است ولی خيام نخواسته در اين رباعی به زبان جد و
فلسفه سخن بگويد ، خواسته فقط خيالی را به صورتی زيبا در لباس نظم ادا
كند . بسياری از اهل تحقيق آنجا كه شعر می‏سروده‏اند افكار علمی و فلسفی‏
خود را كنار گذاشته ، تخيلات
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation