نگاهی به صدر اسلام از رسول اكرم ( صلی الله عليه و آله و سلم ) سؤال شد : حرزهايی بهعنوان استشفا مورد استفاده قرار میگيرد ( مطابق نقل غزالی در احياءالعلوماز دوا و حرز هر دو سؤال شد ) ، آيا میتواند اين امور جلوی قدر الهی رابگيرد ؟ فرمود : " « انها من قدر الله » " ( 1 ) يعنی خود اينها نيز ازقدر الهی میباشد : تأثير اينها در جلوگيری از بيماری نيز به قضا و قدرالهی است . علی ( عليه السلام ) در سايه ديوار كجی نشسته بود ، از آنجا حركت كرد ودر زير سايه ديوار ديگری نشست . به آن حضرت گفته شد : " يا اميرالمؤمنين ! تفر من قضاء الله ؟ " ( از قضای الهی فرار میكنی ؟ ) فرمود :" « افر من قضاء الله الی قدر الله » " ( 2 ) ( از قضای الهی به قدرالهی پناه میبرم ) ، يعنی از نوعی قضا و قدر به نوعی ديگر از قضا و قدرپناه میبرم ، يعنی اگر بنشينم و ديوار بر سرم خراب شود قضا و قدر الهیاست ، زيرا در جريان علل و اسباب اگر انسانی در زير ديواری شكسته ومشرف به انهدام بنشيند آن ديوار بر سرش خراب میشود و صدمه میبيند ، واين خود قضا و قدر الهی است ، و اگر خود را به كناری بكشد از خطر اومصون میماند ، اين نيز قضا و قدر الهی است . كما اينكه ممكن است درهمان حال در يك جريان ديگر از علل و اسباب ، خطری ديگر متوجه او گرددكه آن نيز قضا و قدرپاورقی : . 1 بحارالانوار [ چاپ جديد ] ، ج / 5 ص . 87 . 2 توحيد صدوق [ چاپ تهران ] ، ص . 337 |