بينای روح يعنی به دليل عقل خواهد ديد ، و نيز منكر اين حرف شدند كهخداوند كريم خالق كافران است " ( 2 ) . اين بود نمونهای كه خواستم در اينجا ذكر بكنم . ادوارد براون نويسندهكتاب تاريخ ادبی ايران اين تحقيقات عرشی ! را از اين مستشرق عاليقدرنقل میكند و بدون هيچ گونه انتقادی میگذرد . من نمیدانم نام اين چيزها را جهالت بگذارم يا جنايت . آنچه بيشترموجب تأسف است اين است كه اتباع و اذناب شرقی اين مستشرقين نيز بهجای اينكه مستقيما افكار و عقايد شرقی و اسلامی را مورد رسيدگی كامل قراردهند ، افكار و آرای اينها را سرمشق قرار میدهند و بازگو میكنند . پاورقی : > است . " لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف الخبير" . [ انعام / 103 ] در عين حال در قرآن از حقيقتی به نام لقای حق مكررياد شده است . در اخبار و روايات شيعه و سنی ، هم صريحا رؤيت خداوندبا چشم نفی شده و هم آن حقيقت ديگر قرآنی كه مسلما امری حسی و جسمانینيست ، تأييد شده است . يكی از اشتباهات فوق العاده بزرگ و غيرقابل بخشش اشاعره اعتقاد بهرؤيت حسی خداوند در قيامت است كه گذشته از امتناع عقلی ، خلاف نصصريح قرآن كريم است . اين مطلب داستان درازی دارد و اكنون جای بحث ازآن نيست . . 1 حتی يك نفر معتزلی در تاريخ نمیتوان جست كه گفته باشد خداوندخالق كافران نيست . معتزله منكر خلق كفر بودند نه خلق كافر ، میگفتندخداوند خالق كفر و ظلم و معصيت نيست ، نمیگفتند خداوند خالق كافر وظالم و معصيت كار نيست . |