بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وسرنوشت, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و سرنوشت - صفحه : 10
     100 - انسان و سرنوشت - صفحه : 100
     101 - انسان و سرنوشت - صفحه : 101
     102 - انسان و سرنوشت - صفحه : 102
     103 - انسان و سرنوشت - صفحه : 103
     104 - انسان و سرنوشت - صفحه : 104
     105 - انسان و سرنوشت - صفحه : 105
     106 - انسان و سرنوشت - صفحه : 106
     107 - انسان و سرنوشت - صفحه : 107
     108 - انسان و سرنوشت - صفحه : 108
     109 - انسان و سرنوشت - صفحه : 109
     11 - انسان و سرنوشت - صفحه : 11
     110 - انسان و سرنوشت - صفحه : 110
     111 - انسان و سرنوشت - صفحه : 111
     112 - انسان و سرنوشت - صفحه : 112
     113 - انسان و سرنوشت - صفحه : 113
     114 - انسان و سرنوشت - صفحه : 114
     115 - انسان و سرنوشت - صفحه : 115
     116 - انسان و سرنوشت - صفحه : 116
     117 - انسان و سرنوشت - صفحه : 117
     118 - انسان و سرنوشت - صفحه : 118
     119 - انسان و سرنوشت - صفحه : 119
     12 - انسان و سرنوشت - صفحه : 12
     120 - انسان و سرنوشت - صفحه : 120
     121 - انسان و سرنوشت - صفحه : 121
     122 - انسان و سرنوشت - صفحه : 122
     123 - انسان و سرنوشت - صفحه : 123
     124 - انسان و سرنوشت - صفحه : 124
     125 - انسان و سرنوشت - صفحه : 125
     126 - انسان و سرنوشت - صفحه : 126
     127 - انسان و سرنوشت - صفحه : 127
     128 - انسان و سرنوشت - صفحه : 128
     129 - انسان و سرنوشت - صفحه : 129
     13 - انسان و سرنوشت - صفحه : 13
     130 - انسان و سرنوشت - صفحه : 130
     14 - انسان و سرنوشت - صفحه : 14
     15 - انسان و سرنوشت - صفحه : 15
     16 - انسان و سرنوشت - صفحه : 16
     17 - انسان و سرنوشت - صفحه : 17
     18 - انسان و سرنوشت - صفحه : 18
     19 - انسان و سرنوشت - صفحه : 19
     20 - انسان و سرنوشت - صفحه : 20
     21 - انسان و سرنوشت - صفحه : 21
     22 - انسان و سرنوشت - صفحه : 22
     23 - انسان و سرنوشت - صفحه : 23
     24 - انسان و سرنوشت - صفحه : 24
     25 - انسان و سرنوشت - صفحه : 25
     26 - انسان و سرنوشت - صفحه : 26
     27 - انسان و سرنوشت - صفحه : 27
     28 - انسان و سرنوشت - صفحه : 28
     29 - انسان و سرنوشت - صفحه : 29
     30 - انسان و سرنوشت - صفحه : 30
     31 - انسان و سرنوشت - صفحه : 31
     32 - انسان و سرنوشت - صفحه : 32
     33 - انسان و سرنوشت - صفحه : 33
     34 - انسان و سرنوشت - صفحه : 34
     35 - انسان و سرنوشت - صفحه : 35
     36 - انسان و سرنوشت - صفحه : 36
     37 - انسان و سرنوشت - صفحه : 37
     38 - انسان و سرنوشت - صفحه : 38
     39 - انسان و سرنوشت - صفحه : 39
     40 - انسان و سرنوشت - صفحه : 40
     41 - انسان و سرنوشت - صفحه : 41
     42 - انسان و سرنوشت - صفحه : 42
     43 - انسان و سرنوشت - صفحه : 43
     44 - انسان و سرنوشت - صفحه : 44
     45 - انسان و سرنوشت - صفحه : 45
     46 - انسان و سرنوشت - صفحه : 46
     47 - انسان و سرنوشت - صفحه : 47
     48 - انسان و سرنوشت - صفحه : 48
     49 - انسان و سرنوشت - صفحه : 49
     50 - انسان و سرنوشت - صفحه : 50
     51 - انسان و سرنوشت - صفحه : 51
     52 - انسان و سرنوشت - صفحه : 52
     53 - انسان و سرنوشت - صفحه : 53
     54 - انسان و سرنوشت - صفحه : 54
     55 - انسان و سرنوشت - صفحه : 55
     56 - انسان و سرنوشت - صفحه : 56
     57 - انسان و سرنوشت - صفحه : 57
     58 - انسان و سرنوشت - صفحه : 58
     59 - انسان و سرنوشت - صفحه : 59
     60 - انسان و سرنوشت - صفحه : 60
     61 - انسان و سرنوشت - صفحه : 61
     62 - انسان و سرنوشت - صفحه : 62
     63 - انسان و سرنوشت - صفحه : 63
     64 - انسان و سرنوشت - صفحه : 64
     65 - انسان و سرنوشت - صفحه : 65
     66 - انسان و سرنوشت - صفحه : 66
     67 - انسان و سرنوشت - صفحه : 67
     68 - انسان و سرنوشت - صفحه : 68
     69 - انسان و سرنوشت - صفحه : 69
     7 - انسان و سرنوشت - صفحه : 7
     70 - انسان و سرنوشت - صفحه : 70
     71 - انسان و سرنوشت - صفحه : 71
     72 - انسان و سرنوشت - صفحه : 72
     73 - انسان و سرنوشت - صفحه : 73
     74 - انسان و سرنوشت - صفحه : 74
     75 - انسان و سرنوشت - صفحه : 75
     76 - انسان و سرنوشت - صفحه : 76
     77 - انسان و سرنوشت - صفحه : 77
     78 - انسان و سرنوشت - صفحه : 78
     79 - انسان و سرنوشت - صفحه : 79
     8 - انسان و سرنوشت - صفحه : 8
     80 - انسان و سرنوشت - صفحه : 80
     81 - انسان و سرنوشت - صفحه : 81
     82 - انسان و سرنوشت - صفحه : 82
     83 - انسان و سرنوشت - صفحه : 83
     84 - انسان و سرنوشت - صفحه : 84
     85 - انسان و سرنوشت - صفحه : 85
     86 - انسان و سرنوشت - صفحه : 86
     87 - انسان و سرنوشت - صفحه : 87
     88 - انسان و سرنوشت - صفحه : 88
     89 - انسان و سرنوشت - صفحه : 89
     9 - انسان و سرنوشت - صفحه : 9
     90 - انسان و سرنوشت - صفحه : 90
     91 - انسان و سرنوشت - صفحه : 91
     92 - انسان و سرنوشت - صفحه : 92
     93 - انسان و سرنوشت - صفحه : 93
     94 - انسان و سرنوشت - صفحه : 94
     95 - انسان و سرنوشت - صفحه : 95
     96 - انسان و سرنوشت - صفحه : 96
     97 - انسان و سرنوشت - صفحه : 97
     98 - انسان و سرنوشت - صفحه : 98
     99 - انسان و سرنوشت - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و سرنوشت
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و سرنوشت
 

 

 
 
لطيف را جامه‏ای زيبا از شعر پوشانيده‏اند ، به عبارت ديگر ، به زبان اهل‏
ادب سخن گفته‏اند نه به زبان اهل فلسفه ، همچنانكه بسياری از اشعار
منسوب به خيام از اين قبيل است . خيام شهرت جهانی خود را مديون اين‏
گونه تخيلات و اين طرز از بيان است .
علم ازلی الهی ، از نظام سببی و مسببی جهان جدا نيست . علم الهی علم‏
به نظام است . آنچه علم الهی ايجاب و اقتضا كرده و می‏كند اين جهان است‏
با همين نظاماتی كه هست . علم الهی به طور مستقيم و بلاواسطه نه به وقوع‏
حادثه‏ای تعلق می‏گيرد و نه به عدم وقوع آن . علم الهی كه به وقوع حادثه‏ای‏
تعلق گرفته است به طور مطلق و غير مربوط به اسباب و علل آن حادثه نيست‏
، بلكه تعلق گرفته است به صدور آن حادثه از علت و فاعل خاص خودش .
علل و فاعلها متفاوت می‏باشند : يكی عليت و فاعليتش طبيعی است و يكی‏
شعوری ، يكی مجبور است و يكی مختار . آنچه علم ازلی الهی ايجاب می‏كند
اين است كه اثر فاعل طبيعی از فاعل طبيعی ، اثر فاعل شعوری از فاعل‏
شعوری ، اثر فاعل مجبور از فاعل مجبور و اثر فاعل مختار از فاعل مختار
صادر شود . علم الهی ايجاب نمی‏كند كه اثر فاعل مختار از آن فاعل ،
بالاجبار صادر شود .
به عبارت ديگر ، علم ازلی الهی علم به نظام است ، يعنی علم به صدور
معلولات است از علل خاص آنها . در نظام عينی خارجی علتها و فاعلها
متفاوت‏اند : يكی طبيعی است و يكی شعوری ، يكی مختار است و يكی مجبور .
در نظام علمی نيز امر از اين قرار است ، يعنی هر فاعلی همان طور كه در
عالم عينی هست در عالم علمی هست ، بلكه بايد گفت آن طور كه در عالم‏
علمی هست در عالم عينی هست . علم الهی كه به صدور اثری از فاعلی تعلق‏